Logg inn | Registrer | Hjelp

Liverpools fysioteam

Siste innlegg ti, feb 2 2010 20:32 av eliasar. 36 svar.
Side 1 av 3 (37 items) 1 2 3 Neste >
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • ti, feb 2 2010 9:44

Liverpools fysioteam

Henviser til artikkel: http://liverpool.no/cda/storypg.aspx?id=23241&zone=1&parentzone=0

Harry Kewells agent går hardt til angrep på Liverpools medisinske trenerteam, og hevder at Kewell mistet flere år av sin karriere grunnet et elendig fysiosystem.

Tror dere det er så dårlig blant det medisinske trenerteamet på Anfield? Er det derfor vi sliter med skader på så mange spillere? Agenten mener fysioteamet i Lfc er skyldig at vi hadde så mange skader i november.

Videre sier han at fysioer i Liverpool ikke har peiling på hva de gjør.

• ti, feb 2 2010 9:50 Svar til:

Re: Liverpools fysioteam

Virker jo sånn, når spillerne blir brukt for tidlig og skadet igjen med en gang de er tilbake fra skade.
  • ti, feb 2 2010 9:58 Svar til:

er vel ikke umulig at det er noe i det nei, når man ser på skade situasjon og det at noen spillere virker å få de samma skadene om og om igjen...

• ti, feb 2 2010 10:00 Svar til:

Tror nok ikke at de er så dårlige som Mandic skal ha det til. Samtidig er det jo, som flere har sagt lenge, interessant å merke seg at vi har langt flere skader enn andre lag. Som artikkelforfatteren skriver har jo bl.a. Aquilani berømmet (belønnet) fysioene i Liverpool - så det er ihvertfall noen som er enda verre enn våre...
  • ti, feb 2 2010 10:04 Svar til:

• Skuggen
    • Topp 500
    • Registrert dato on, sep 23 2009
    • Nesodden
    • Innlegg 474

Jeg har hatt en magefølelse om at det er noe med fysioteamet i Liverpool for Torres var vel langt fra så mye skadet da han var i Atletico Madrid. Det kan godt tenkes at han spilte for mye den første sesongen med EM i samme sesong og han derfor var så mye skadet i forrige sesong men årets sesong kan ikke være det, jeg tror heller at han selv eller fysioteamet har skyld i dette.

• ti, feb 2 2010 10:09 Svar til:

Ingen som synes det er påfallende hvor ofte enkelte av spillerne som er ute med skade. Kewell blir vel ikke yngre med årene heller, ser ut som han er i veldig god fysisk form. Synd det gikk som det gjorde med han i Lfc, en spiller som aldri fikk ut sitt potensiale. Som han selv sier, "jeg vil fortelle når tiden er inne". Bra for Aquilani sin del, da han er fornøyd. Får bare håpe han forblir skadefri over en lengre periode.

• ti, feb 2 2010 10:11 Svar til:

Kan ikke se bort fra noe. Kan være at Kewell har hatt dårlig erfaring her som det kommer frem av artikkelen, mens Aquilani har som Profeten er inne på, god erfaring med fysio teamet i Liverpool. Men jeg har stilt meg spørsmålet selv når det gjelder Torres som har hatt en mareritt sesong når det gjelder skader.

• ti, feb 2 2010 10:11 Svar til:

Skuggen:

Jeg har hatt en magefølelse om at det er noe med fysioteamet i Liverpool for Torres var vel langt fra så mye skadet da han var i Atletico Madrid. Det kan godt tenkes at han spilte for mye den første sesongen med EM i samme sesong og han derfor var så mye skadet i forrige sesong men årets sesong kan ikke være det, jeg tror heller at han selv eller fysioteamet har skyld i dette.

at slitasje pga. mye fler kamper enn han kanskje var vant til(fra a madrid) kan ha en innvirkende faktor er nok tilstede, men er da ikke bare han som har slitt med mange og repeterende skader?

får håpe at agenten til Kewell tar feil og dette er et passerende fenomen =)

• ti, feb 2 2010 10:33 Svar til:

• egn
    • Ikke rangert
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Innlegg 141

Iamtimwhoareu:

får håpe at agenten til Kewell tar feil og dette er et passerende fenomen =)

Alternativt:

Får håpe agenten har rett, at noen tar grep og styrker kunnskapen om disse skadene og forbygging hos LFC-fysio-teamet, og at vi i fremtiden får en mye mindre skadeutsatt tropp.

Smile 

• ti, feb 2 2010 10:35 Svar til:

• sets
    • Topp 150
    • Oslo
    • Innlegg 871

En skal heller ikke se bort fra at andre forhold kan forårsake flere skader i PL:

• mange kamper
    • stort tempo og fysisk spill
    • hardere baner pga. kaldere vær
    • spill på vinteren (hvorfor kommer skadene i november når det begynner å bli kaldt!)
  • ti, feb 2 2010 10:35 Svar til:

Det er tøffere spill i PL enn andre steder i verden.

Se bare på Arsenal, som har hatt mange sentrale spillere ute med lengre skader. Denilson, Fabregas og van Persie.

ManUtd har også hatt sine skadeproblemer med Ferdinand og Vidic ute i lengre perioder, for ikke snakke om Wes Brown.

At Torres er skadet er vel hans raske muskelfibre, slik Owen også plagdes med i sin tid i Liverpool FC. Og han var jo ute i lange perioder i Newcastle. I tillegg har jo Owen vært ute i lengre perioder i ManUtd, selv uten den belastningen det er å spille mange matcher. Og ManUtd er vel den klubben som har vunnet mest i England de siste årene.

Dette med skader er indiviuduelt. Noen er skadet i lengre perioder, mens andre slipper billigere unna, slik eksempelvis JAR har gjort så langt i sin karriere.

Og hva vet man om metodene de bruker i Tyrkia? Alle "guruene" i verden som er kjent for å lege spillere raskt, har også rykte på seg å bruke dop i sine behandlinger.

Har nå Kewell kontroll på hva det medisinske støtteappratet har i sprøytene sine?

• ti, feb 2 2010 10:37 Svar til:

Når jeg googler litt om Torres ser jeg at skadene gjennom forrige sesong er hamstring-relaterte. Skylden legges på EM. Hamstring er som kjent en betegnelse på den store muskelen på baksiden av låret som gjør at bena bøyes (veldig fornklet sagt). Den kan få rift eller strekk.

Skaden som har satt Torres ute nå er en ødelagt menisk. Det skjedde da han fikk en vridning i kneet i cupomkampen mot Reading. Altså en helt annen skade enn den forrige - forårsaket akutt gjennom spill.

Ingen kan altspå klandres ved at Torres er feilbehandlet eller sendt for tidlig tilbake i spill, i hvert fall ikke ut ifra dette.

Hva angår f.eks. GJ vet jeg ikke, men ut ifra liverpool.no ser det ut til at også han er skadet som følge av en fersk kamphendelse.

At det tar tid å få disse tilbake tyder tvert imot på at fysioer/leger er nøye med dem.

Kritikken som kommer er imidlertid interessant. Men den hadde vært enda mer interessant dersom skadene som er kommet kan peke i retning av feilbehandling/-håndtering.

• ti, feb 2 2010 10:38 Svar til:

• Rabben
    • Topp 50
    • Oslo
    • Innlegg 1 981

Det høres litt merkelig ut at fysioene er mye av grunnen til skader.

For det første, så er det nok ikke der det "starter" ved skader. Tror jeg. Det handler kanskje om rehabiliteringssystemet ved fiberene i muskelene, alá en strekkskade.

Det at Harry Kewell, som var synonymt med ordet skade, spiller så og si hver kamp for Galatasaray i Tyrkia er litt rart, mtp. de langvarige problemene han hadde i Liverpool. Nå vet ikke jeg så mye om fortiden hans FØR han kom til Liverpool FC, men jeg tipper han ikke var såpass mye skadet i Leeds United. Er dette pga. svak behandling av fysioterapeuter?

Nå har vi et annet megaeksempel i Fernando Torres. Dette er en spiller jeg fulgte mye i Altético Madrid. Der var han veldig sjeldent skadet. Han virket å tåle veldig mye fysisk ved å spille kamper uke etter uke, samt at han ikke ble skadet. Etter kun én sesong i Liverpool begynte skadene. Det startet vel en gang han var på landslagssamling og ble skadet på trening. Det viste seg å være en strekk i hamstringen, så han dro tilbake til England og fikk behandling på Melwood. Ingenting stort skjedde ved behandlingen, slik at musklene virket å være "halvferdige". Da er det MYE enklere å slå opp en skade og dette skal fysioterapeutene ha god kontroll på til vanlig.

Nå skal det sies at Torres' hamstring skal være i orden, men at det er menisken som er problemet. Han var under en operasjon i Barcelona for ikke så lenge siden, så vi kan ikke klandre fysioene for dette.

Jeg vet ikke om fysioene alene har skylden – tvert imot, men det bør undersøkes nærmere. Dette er tross alt en av de viktigste jobbene i klubben.

• ti, feb 2 2010 10:39 Svar til:

• FysioFC
    • Topp 50
    • Registrert dato sø, apr 6 2008
    • København
    • Innlegg 1 934

Hmm..kanskje jeg skulle søkt jobb i Liverpool neste gang?Hmm

Men fra spøk til side...

At agenten til Kewell sier at fysioteamet til Liverpool ikke aner hva de driver blir alt for enkelt. Det evt han ingenting om. Problemet med fysioterapi er jo at det er en ganske unøyaktig vitenskap, der behandling på grunnlag av erfaring og evidens går hånd i hånd. Noen fysioterapeuter har utdannelser innenfor et bestemt konsept, og vil derfor priotere dette framfor annen terapi de kanskje ikke har den samme erfaringen og kjennskapen til. Dessuten er det både fysiske trenere og leger innover behandlingen av disse spillerne, og vi skal huske på at Kewell og Torres har fått like mange skader med sine respektive landslag som i Liverpool, noe som kan tyde på at det er her det fuskes aller mest,spesielt da med disse lyskeskadene, som er vanskelige og behandle og vanskelige og få helt vek.

Vi skal også huske på at Kewell ikke bare var skadet i lysken. Han ble vel skadet i et nytt sted hver skapte gang, fra lysk til baklår, til knæ og i storetåa. Vanskelig og gardere seg mot slikt, ogdet kan også henge sammen med den store belastningen man får av å spille i Premier League i motsetning til f.eks den tyrkiske ligaen. Kampene spilles tett, og tempoet er sinnsvakt høyt i forhold til ligaer som Serie A, La Liga osv. Nå kjenner ikke jeg til den tyrkiske ligaen spesielt godt, men jeg kan aldri forestille meg at de dårligste klubbene i den ligaen yter samme tempo og motstand som f.eks Bolton eller Wigan gjør i PL.

Det kan også ligge hos spillerne. Fysioterapeutiske tester går jo nesten uten unntak på å reprodusere den smerten som har voldt problemer, i tillegg til å teste for muskestyrke, bevegelighet etc, og sammenligne dette med tidligere målinger. jeg kan i hvertfall garantere at alle spillerne er grundig fysisk testet, og at alt dette er lagret i en database som mal for hvor spillern bør ligge.

Torres var knapt skadet sitt første år, og det er først etter skadene han fikk på landslagsoppdrag han har slitt jevnlig, så sitter vårt medisinske apparat igjen som syndebukker. vanskelig å fordele skyld i dette her, men at vårt fysioteam ikke duger, tør jeg foreslå er bitre uttalelser fra en agent som gjerne skulle hatt flere honorarer for å ha forhandlet lukrativ ny kontrakt med sin klient (uten noen som helst bevis, bare en tanke).

Se bare på forsvarsrekka i United, de går vel inn og ut av behandlingslokalet på skift der borte. Det samme i Arsenal.

For å summere: At Kewell kunne respondert bedre på en anne type behandling mens han var hos oss, er helt sikkert. Men å kalle våre fysioterapeuter for inkompetente går jeg ikke med på.

• ti, feb 2 2010 11:46 Svar til:

Jeg ser ingen grunn til at Mandic skal finne på dette, så konklusjonen er at fysio-teamet er like elendig som mye annet i klubben. Kewell, Gerrard, Torres, Aurelio og andre har slitt med hyppige og langvarige skader.

Det er en merkverdig måte klubben blir drevet på, jeg ville hentet inn noen av de beste, kuttet ut dogmatismen og beholdt folk som Pako Ayestarán.

Side 1 av 3 (37 items) 1 2 3 Neste >