Hmm..kanskje jeg skulle søkt jobb i Liverpool neste gang?
Men fra spøk til side...
At agenten til Kewell sier at fysioteamet til Liverpool ikke aner hva de driver blir alt for enkelt. Det evt han ingenting om. Problemet med fysioterapi er jo at det er en ganske unøyaktig vitenskap, der behandling på grunnlag av erfaring og evidens går hånd i hånd. Noen fysioterapeuter har utdannelser innenfor et bestemt konsept, og vil derfor priotere dette framfor annen terapi de kanskje ikke har den samme erfaringen og kjennskapen til. Dessuten er det både fysiske trenere og leger innover behandlingen av disse spillerne, og vi skal huske på at Kewell og Torres har fått like mange skader med sine respektive landslag som i Liverpool, noe som kan tyde på at det er her det fuskes aller mest,spesielt da med disse lyskeskadene, som er vanskelige og behandle og vanskelige og få helt vek.
Vi skal også huske på at Kewell ikke bare var skadet i lysken. Han ble vel skadet i et nytt sted hver skapte gang, fra lysk til baklår, til knæ og i storetåa. Vanskelig og gardere seg mot slikt, ogdet kan også henge sammen med den store belastningen man får av å spille i Premier League i motsetning til f.eks den tyrkiske ligaen. Kampene spilles tett, og tempoet er sinnsvakt høyt i forhold til ligaer som Serie A, La Liga osv. Nå kjenner ikke jeg til den tyrkiske ligaen spesielt godt, men jeg kan aldri forestille meg at de dårligste klubbene i den ligaen yter samme tempo og motstand som f.eks Bolton eller Wigan gjør i PL.
Det kan også ligge hos spillerne. Fysioterapeutiske tester går jo nesten uten unntak på å reprodusere den smerten som har voldt problemer, i tillegg til å teste for muskestyrke, bevegelighet etc, og sammenligne dette med tidligere målinger. jeg kan i hvertfall garantere at alle spillerne er grundig fysisk testet, og at alt dette er lagret i en database som mal for hvor spillern bør ligge.
Torres var knapt skadet sitt første år, og det er først etter skadene han fikk på landslagsoppdrag han har slitt jevnlig, så sitter vårt medisinske apparat igjen som syndebukker. vanskelig å fordele skyld i dette her, men at vårt fysioteam ikke duger, tør jeg foreslå er bitre uttalelser fra en agent som gjerne skulle hatt flere honorarer for å ha forhandlet lukrativ ny kontrakt med sin klient (uten noen som helst bevis, bare en tanke).
Se bare på forsvarsrekka i United, de går vel inn og ut av behandlingslokalet på skift der borte. Det samme i Arsenal.
For å summere: At Kewell kunne respondert bedre på en anne type behandling mens han var hos oss, er helt sikkert. Men å kalle våre fysioterapeuter for inkompetente går jeg ikke med på.