Logg inn | Registrer | Hjelp

Hvilke problemer har LFC og hvordan kan de snus?

Siste innlegg ma, jan 4 2010 14:25 av Domino. 50 svar.
Side 1 av 4 (51 items) 1 2 3 4 Neste >
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • lø, jan 2 2010 22:08

Hvilke problemer har LFC og hvordan kan de snus?

Hva må gjøres for at den forferdelige trenden vi er inne i skal snu?

Min tanke med å opprette en ny tråd til dette er at vi skal få et annet fokus en Rafa må gå tråden, altså så er det veldig fint om vi kan fokusere på andre ting i denne tråden.

Som for eksempel: Eierne hvorfor hoster de ikke opp noen kroner når de vett at verdien på klubben vill stupe hvis vi ikke kommer til CL.

Klubben vill bli mindre atraktiv for de støtste spillerne om vi ikke kommer med i CL neste år.

Liverpool kan selvsagt få opp selvtillien på laget med å vinne kamper andre ting?

Spillerposisjoner som må forsterkes og hvordan dette er oppnåelig siden eierne ikke er villige til og bidra med noe, men tvert imot stikker av med mye av pengene vi selger for.

Er dette kortsiktige problemer, eller har vi kjørt oss fast?

Har Liverpool blitt dårligere eller har vi rett og slett ikke klart å følge utviklingen til de andre klubbene?

Får spillerne nok ros når de gjør noe bra?

Er det andre faktorer eller har dere noen syn på overnevnte spørsmål?

• lø, jan 2 2010 22:48 Svar til:

Re: Hvilke problemer har LFC og hvordan kan de snus?

Grunnen til at eierne ikke hoster opp penger til spillerkjøp er vel at de er blakke og alt de har er belånt til over pipa.For å få refinansiert lånene sine var de nødt til å betale ned noe av gjelda og nå er det ikke tilgjengelig kapital.Til tross for at klubben aldri har tjent mere penger går nesten alt til å dekke renter på lån.Så at Chelsea nå var gjeldfrie.Russeren hadde slettet all gjeld.Å tro at vi i framtia kan konkurere mot de blir nesten som å tro på julenissen.Uavhengi av hvem som er manager må det inn andre eiere viss vi skal være med å kjempe om en topp 4 plaseing i framtida.

• lø, jan 2 2010 23:18 Svar til:

• Terayon
    • Topp 500
    • Registrert dato on, des 30 2009
    • Vigå
    • Innlegg 254

Ka e dette for någe tull.Liverpool e kjempe gode uansett.De har ingen problemer.de vinne serien,fa og europa league.ingen problem

• lø, jan 2 2010 23:19 Svar til:

Lucas Leiva 21:

Grunnen til at eierne ikke hoster opp penger til spillerkjøp er vel at de er blakke og alt de har er belånt til over pipa.For å få refinansiert lånene sine var de nødt til å betale ned noe av gjelda og nå er det ikke tilgjengelig kapital.Til tross for at klubben aldri har tjent mere penger går nesten alt til å dekke renter på lån.Så at Chelsea nå var gjeldfrie.Russeren hadde slettet all gjeld.Å tro at vi i framtia kan konkurere mot de blir nesten som å tro på julenissen.Uavhengi av hvem som er manager må det inn andre eiere viss vi skal være med å kjempe om en topp 4 plaseing i framtida.

Ja du flagger et problem, men er eierne blakke eller bryr de seg ikke?Jeg tror at eierne kun bryr seg om penger og ikke LFC.
  • sø, jan 3 2010 0:13 Svar til:

Liverpool har mange problem. Jeg skal ta for meg det jeg ser på det spillemessige.

• Oppspillsfasen.
      Savnet av Alonso er merkbart, spesielt i oppspillsfasen og igangsettingen av angrep. Vi er flinke til å ligge i "ventemodus", altså trille ball og vente ut motstanderne, og på den måten skape rom. Men vi tar ikke mulighetene når de kommer. Mascherano og spesielt Lucas tørr/ser ikke de litt mer kreative løsningene som spillere med over en halv million kroner i uka bør se. Jeg savner også mer kreativitet i det bakre leddet. Hvor har det blitt av den gode gamle Agger som slo herlige og kreative pasninger, og hvis muligheten bød seg så avanserte han forbi et ledd dro på seg spillere og tredde frem medspillere? Jeg savner også mer mening bak det backene foretar seg. Et unntak er samarbeidet mellom Johnson og Kuyt, som til tider har hatt fine kombinasjoner, men likevel ser jeg ikke noen visjon. 
    • Breddeholdere/kantspill(?)
      Det er på kantene det er mest rom på en fotballbanen. Det sier seg selv, men likevel søker vi altfor ofte midten med pasningene våre. Når vi først kommer ut på kant skjer det ved pasninger på tvers eller treg opprulling. Derfor rekker som regel motstanderne å flytte seg over og tette. Hvor er Roberto Carlos-crossen til Cafu, eller Flo-pasningen i Liverpool? Selvfølgelig satt på spissen, men dere ser poenget. Jeg savner også overlapper med snert i for å skape overtall. Det blir som regel for pyntlig og foregår i et altfor tregt tempo. Skal vi overmanne motstanderne må det skje med fart og presisjon for å oppnå ønsket Snert, med stor S. 
    • Bruken av Torres
      Hvordan ønsker vi å innvolvere vår number ni i kampene? Han er vårt klart farligste angrepsvåpen. Likevel sitter jeg med følelsen av at når han kommer til farligheter er det ofte ved tilfeldigheter og hardt arbeid fra nevnte spiller. Men hvor er resten av laget? Ønsker vi Torres som en targetman i feltet, som et oppspillspunkt, skal han være en ivrig bidragsyter i det oppbyggende spillet og hva skjer når han får ball rettvendt? Sånn som jeg ser det nå, fungerer han som alt det her og det blir for mye for han. Han vet ikke hva han skal gjøre når han får ballen feilvendt og blir fort brudt, han blir ofte dyp utover i kampene fordi han ikke får ballen i situasjoner han er komfortabel i på den siste 1/3 av banen, og da går han dypere for å hente ball. Jeg savner igjen en rød tråd i det Torres foretar seg.
    • Dødballer
      Vårt desidert største problem defensivt. Det er jo livsfarlig hver j.... gang vi får dødball imot rundt vår sekstenmeter. Dette problemet har vi også hatt gjennom hele regjeringstiden til Rafa og har skrudd seg opp flere hakk det siste året. Jeg har mye å si om sonemarkering, men for å gjøre det kort så mener jeg at det er idioti så lenge man praktiserer det på den måten Liverpool gjør. Filosofien er enkel. Hver mann får utdelt sin sone og får ballen ut hvis den kommer ditt, men praksis er noe helt annet. For det første kommer angriperne i fart inn mot sonen og får da naturligvis en stor fordel med å kunne satse i fart, jeg ser også at enkelte lag har begynt å sette opp sperrer for markøren inni en sone og bevisst slå dit, slik at opphopper får gå opp alene. For det andre kan motstanderne beste hvem de skal bli markert av. Jeg så mot Villa at Carew bevisst la seg i sonen til Lucas. (=Rått parti) For det tredje så blir vi utspillt hver gang det kommer en stuss og ballen havner et annet sted i boksen. Da blir samtlige spillere passive, stående å se på hverandre og når motstanderne river seg fri, bruker vi de ulovlige tidelene på å tenke på hvem som er i min sone. Dette glipper vi hver j..... kamp! FY! Offensive dødballer er ikke bra det heller, men det gidder jeg ikke å ta nå. 
    • Selvtillit
      Det er noe som kjennetegner et lag i medgang, kontra motgang. Det gjelder forsåvidt alle lag, men nå i disse tragiske Liverpooltider nevner jeg det.
    • Et klart spillemønster. (hva vil vi når vi har ball?)
      Ja, hva gjør vi når vi får ball? Hva gjør Lucas når han mottar ballen fra høyrebacken i midtsirkelen? Hva skjer når Torres blir spilt opp feilvendt? Jeg savner noe fast, noe sikkert som spillerne kan forholde seg til. Slik jeg ser det nå virker det mer tilfeldig. Jeg tviler sterkt på at Benitez har tegnet opp en tversoverpasning til motsatt back, når Lucas mottar ballen fra høyreback på tavla før kampen. Likevel er det det som skjer, samt at det skjer med mange og hypige ballberøringer. Det går tregt. Jeg savner altså noe fast som gjerne kan kjennetegne Liverpool. De fleste lag har det, hvorfor kan ikke vi ha det?
    • Spillere som tar ansvar.
      Hvor er det blitt av Gerrard og Carragher som vi kjenner dem? Hvor er skyllebøttene til Carra etter at vi har hatt en dårlig periode i kampen, hvor er Captain Fantastic som tar tak i kampen og tar tilbake initiativet i kampen? De har ikke innfridd denne sesongen, og der tror jeg er mye av nøkkelen til at Liverpool har virket så tamme denne sesongen. Hittil er det bare Mascherano som virkelig har stått frem. Han har gått i front og vist energi og glød. Reina har også til en viss grad vært en bidragsyter her.

For å oppsummere er det mye som er galt og det er nok å ta tak i. Heldigvis har man sett litt bedring i det siste, men veien er lang før vi kan friskmeldes. Kanskje det hjelper med noen nye fjes i januar?

In Rafa We Trust!

• sø, jan 3 2010 1:38 Svar til:

• Goldensky
    • Topp 150
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Bergen
    • Innlegg 835

Fantastisk godt innlegg over her, som oppsummerer veldig mye av det jeg tror mange mener er store og små problemer ved dagens spill. (eller mangel på sådan) Altfor mye av det som skjer ute på banen ser tilfeldig ut, og slik jeg ser det trenger vi enten flaks eller magi fra en av våre to/tre stjernespillere skal vi lage mål. Målet mot Villa er et godt eksempel på dette.
  • sø, jan 3 2010 2:34 Svar til:

• Domino
    • Topp 200
    • Innlegg 659

Veldig enig i synspunktene dine, Motgangssupporter! Nå er det ganske sent, så nøyer jeg meg med å stjele punktene dine, og heller utdype dem litt (kortere og) annerledes ;) 

Motgangssupporter:

Oppspillsfasen.

Enig i at balltrilling er noe vi behersker bra, men vi er blitt dårligere fra i fjor, der vi faktisk var utrolig gode. Synes det kommer spesielt til syne når vi møter lag med høyt, kontant press, og ikke får slitt dem ut ved å holde nok på ballen. Her hadde Alonso mye å si, og balltempoet ser jeg på som et stikkord. Ved å holde høyt tempo på ball gjør man motstanderne slitne og de vil etter hvert etterlate seg store rom. Det gjør oppspillsfasen mye, mye enklere, og dersom vi kan beherske flere ulike angrepsmønstre, vil vi kunne utnytte flere av rommene.

Rommene som skapes under "ventemodus", utnyttes som du sier, mye dårligere enn i fjorsesongen.

Tror forsåvidt Aquilani kan løse begge disse problemene, etter hvert som han kommer i kampform og tilvendt seg PL. Virker som at han maser på medspillerne om å peise mer på fremover (samt heve tempo), spesielt stopperne, ved viftende håndbevegelser i lengderetning. Ellers ser han veldig ofte fremover etter alternativer når han får ballen. 

Motgangssupporter:

Breddeholdere/kantspill(?)

Dette er vi alt for ofte veldig dårlige på. Vi vet at Rafa er glad i spillere som trekker innover i banen, men selv disse vil tjene på å ligge bredere og starte løpene innover fra krittlinja. Om ikke det er rom på kantene, betyr det at det er mer rom sentralt i banen og/eller mellom leddene til motstanderen.

Motgangssupporter:

Bruken av Torres

Nå synes jeg Torres er god nok til å ha nesten hvilken som helst rolle på topp, og gjerne flere samtidig. Men enig at han bør begrense løpene sine mer, og heller forholde seg til et fastere angrepsmønster. Det vil også gjøre det lettere for medspillere å vite hvordan og hvor han går på løp. Dette gjelder også til en viss grad Gerrard. 

Motgangssupporter:

Dødballer

Her er det mulig Rafa må fornye seg. Det nåværende systemet har funket greit tidligere, men nå virker det som om motstanderne har knekt "koden". Ikke noen krise akkurat det, slikt skjer hele tiden i fotball. Men det krever at laget (og manageren) fornyer seg.

Ang. selve sonemarkeringen, er jeg helt enig med deg. Selv er jeg fan av sonemarkering (generelt sett og) på dødballer, men da med visse modifikasjoner. Som at enkelte spillere tar sone, og andre dekker mann (gjerne da høye spillere). 

Motgangssupporter:

Selvtillit

Ikke så mye å si her. Synes ikke det ser ut som at spillerne tror de er bedre enn motstanderen. At de legger seg på "nivå" med dem, ser på dem som sine likemenn, ikke tørr/tror de klarer å holde høyere nivå og tempo enn motstanderen. 

Motgangssupporter:

Et klart spillemønster. (hva vil vi når vi har ball?)

Her er jeg ikke helt enig med meg selv. Jeg tar poenget ditt, og er ganske enig, men vet ikke om et fast system er akkurat det vi trenger. Føler vi varierte mye med Alonso på laget, og det funket jo bra. Han slo like gjerne ballen til kantspiller på løp, som til Gerrard på løp i mellomrommet osv. Nå har vi ingen til å slå presise langpasninger til kant og Gerrard er nesten bestandig usynlig (med frimerke). Balltempoet var også høyere forrige sesong, og det gjorde det nok lettere å angripe også, da ved ulike metoder.

Synes dette går inn i punktet "oppspillsfasen", og vi må definetivt bli bedre på dette området. Men jeg liker nå hvertfall å se laget beherske mange ulike angrepsmønstre, i stedet for å binde seg et ett. Det gjør oss mer uforutsigbere, og at vi kan utnytte flere av feilene motstanderen gjør (når de blir slitne).

Ellers ser jeg foresten ikke veldig synlige spillemøsntre hos alle andre toppklubber i Europa. 

Motgangssupporter:

Spillere som tar ansvar.

Skriver under på alt du nevner der. 

Overganger: er en annen ting jeg vil vi skal bli bedre på. Når vi vinner ballen på egen halvdel, er vi helt håpløse på kontringer. Kanskje er dette etter innstruks fra Benitez? Mulig det, og det kan i så fall forsvares i mange kamper. Men når vi vinner ballen på midtbanen eller på motstanderens halvdel (hvilket vi er veldig gode til!), skal det gå én vei, og det veldig fort. Da skal vi rett i angrep, og ta motstanderen mens de er i ubalanse. Kanskje kan vi kontre kontringen deres? 

Som du sier har vi sett forbedring siste tiden nå, men veien er enda lang.

In Rafa We Trust.

• sø, jan 3 2010 2:39 Svar til:

Motgangssupporter

Beklager at eg ikke har svart deg enda, eg holdt på da mod sletta et tema eg prøvde å få opp till debat eg skal ta punkt for punkt for meg i morgen, men veldig bra skrevet.

• sø, jan 3 2010 4:11 Svar til:

Liverpools problem? Eiere, spillere og trener. Hvor vi skal begynne? Har ikke peiling. Ber til gud den allmektige skaper om at denne sesongen snart tar slutt, og vi kan begynne på nytt neste sesong etter endel justeringer. (Og nei jeg er ikke spesielt religiøs. Kun når det kommer til Liverpool.)
  • sø, jan 3 2010 7:22 Svar til:

• kongen92
    • Ikke rangert
    • Registrert dato lø, des 20 2008
    • Skarsvåg
    • Innlegg 31

det liverpool trenger er  nye eiere som bryr seg mer om klubben og har noen kroner som kan brukes til spiller kjøp.. 

mitt håp var at prinsen skulle komme til klubben før januar vinduet. komme med noen kroner og vi kunne hente en ny høyreving og en god spiss til.. så legge om formasjonen til 4-4-2 eller noe.. spille med to spisser.

Filed under:
  • sø, jan 3 2010 8:09 Svar til:

• alun
    • Topp 200
    • Registrert dato ti, des 22 2009
    • Innlegg 690

Hovedproblemet i år er skader og formsvikt,og dermed mangel på selvtillit hos mange spillere. At Gerrard ikke er i vanlig slag går utover selvtilliten til hele laget. Vanligvis er det han som løfter laget ,og får i gang entusiasmen hos medspillere og publikum.

Føler meg ikke trygg defensivt da det gjelder Johnson og Insua. De gjør mye bra  men blir litt for ofte lurt . Riise og Arbeloa var bunnsolide backer . Skrtl,Aggerog Carragher har heller ikke vært i vanlig form. Savner en midtstopper med stor fart.  Pepe Reina holder veldig høy klasse bakerst.

På sentral midtbane sliter vi med at  de kreative  playmakere ,Gerrard og Aquilani er langt unna toppform. De defensive midtbanespillerne Mascherano og Lucas gjør det som er forventet av dem,men bør ikke spille samtidig.

Vi mangler kantspillere offensivt med stor fart, dribleferdigheter og gode innlegg.Dette gjelder både høyre og venstre kant.  Må true bakrom også.

Torres kan vi ikke klage på. Han scorer på bestilling. Han får dog for dårlig service.

• sø, jan 3 2010 9:39 Svar til:

Jeg synes vi har en forsvarsrekke som er for dårlig med ball. Det virker nervøst/usikkert og de skyver ballen fra seg vertikalt uten at det virker som de har den helt store ideeen om hva de skal gjøre med den. Agger er kanskje unntaket, da han faktisk tar initiativ og fører ballen fremover a det oppstår rom. Det som var et påfallende trekk med oppbygningen forrige sesong var at Alonso gikk ned til forsvarsrekka og hentet ballen selv, snudde, la ut til ving, fikk ballen tilbake og hadde da allerede passert et ledd av motstanderens lag og skapt seg et rom til å enten legge ut til kantene igjen eller en rett stikker mot Gerrard eller Torres. Jeg tror nøkkelordet her er presisjon fordi vi prøver på dette i år også. Men hurtigheten i PL er ubarmhjertig hvis du ikke gjør dette hurtig nok og med kirurgisk presisjon. Jeg ser at Lucas forsøker seg på det samme i år, men utførelsen er ikke av samme presisjon, dermed kommer motstanderne for fort opp i oss og avbryter dette handlingsmønsteret. Jeg mener derfor at problemet starter allerede fra forsvarsrekka. Deres ubehag med å føre en ball + Lucas litt for trege og upresise avleveringer skaper en dårlig (nervøs) start for å bygge opp et angrep. For å få til en slik oppbygning er vi faktisk også avhengig av å ha vinger som ligger helt ute på krittstreken for å holde på bredden og skape rom. Dette fungerer heller ikke så godt i år da både Aurelio og Kuyt søker for mye inn i banen. Og det vi alle er enige om er at vi ar riktig mann på topp. Får Torres en riktig pasning, gjør han nesten alltid noe kreativt ut av det. Men man må forstå løpsmønstrene hans. I fjor (når Gerrard var i form) la Gerrard ofte disse presise pasningene og Gerrard var den på banen som forsto hva Torres la opp til. Når Gerrard ikke er i samme form og ikke har denne presisjonen lenger får ikke Torres den service han trenger. I tillegg er motstanderne enda mer oppmerksom på han og sparker han ned oftere enn før. For å få fullt utbytte av Torres må man ha en spiller på banen som har smatness nok og presisjon nok til å være med på det Torres legger opp til. Dette har vi ikke så langt i år. Håpet her må være at Gerrard finner toppformen og kan være den servitøren vi savner i andre halvdel av sesongen. Bare det alene kan snu mye til det positive!
  • sø, jan 3 2010 10:11 Svar til:

• alun
    • Topp 200
    • Registrert dato ti, des 22 2009
    • Innlegg 690

Rolf Erik Holth:
    Jeg synes vi har en forsvarsrekke som er for dårlig med ball. Det virker nervøst/usikkert og de skyver ballen fra seg vertikalt uten at det virker som de har den helt store ideeen om hva de skal gjøre med den. Agger er kanskje unntaket, da han faktisk tar initiativ og fører ballen fremover a det oppstår rom. Det som var et påfallende trekk med oppbygningen forrige sesong var at Alonso gikk ned til forsvarsrekka og hentet ballen selv, snudde, la ut til ving, fikk ballen tilbake og hadde da allerede passert et ledd av motstanderens lag og skapt seg et rom til å enten legge ut til kantene igjen eller en rett stikker mot Gerrard eller Torres. Jeg tror nøkkelordet her er presisjon fordi vi prøver på dette i år også. Men hurtigheten i PL er ubarmhjertig hvis du ikke gjør dette hurtig nok og med kirurgisk presisjon. Jeg ser at Lucas forsøker seg på det samme i år, men utførelsen er ikke av samme presisjon, dermed kommer motstanderne for fort opp i oss og avbryter dette handlingsmønsteret. Jeg mener derfor at problemet starter allerede fra forsvarsrekka. Deres ubehag med å føre en ball + Lucas litt for trege og upresise avleveringer skaper en dårlig (nervøs) start for å bygge opp et angrep. For å få til en slik oppbygning er vi faktisk også avhengig av å ha vinger som ligger helt ute på krittstreken for å holde på bredden og skape rom. Dette fungerer heller ikke så godt i år da både Aurelio og Kuyt søker for mye inn i banen. Og det vi alle er enige om er at vi ar riktig mann på topp. Får Torres en riktig pasning, gjør han nesten alltid noe kreativt ut av det. Men man må forstå løpsmønstrene hans. I fjor (når Gerrard var i form) la Gerrard ofte disse presise pasningene og Gerrard var den på banen som forsto hva Torres la opp til. Når Gerrard ikke er i samme form og ikke har denne presisjonen lenger får ikke Torres den service han trenger. I tillegg er motstanderne enda mer oppmerksom på han og sparker han ned oftere enn før. For å få fullt utbytte av Torres må man ha en spiller på banen som har smatness nok og presisjon nok til å være med på det Torres legger opp til. Dette har vi ikke så langt i år. Håpet her må være at Gerrard finner toppformen og kan være den servitøren vi savner i andre halvdel av sesongen. Bare det alene kan snu mye til det positive!

Hei !

Er mye enig i det du skriver, men tror ikke det er Lucas sin oppgave å være playmaker. Det er skade på aquilani, og Benitez uvilje mot å bruke Gerrard dypt på midtbanen som har ført til at Lucas har fått denne rollen ofte.Den mestrer han ikke godt nok. Han har andre nyttige kvaliteter.

• sø, jan 3 2010 10:38 Svar til:

• Billy
    • Topp 500
    • Innlegg 373

Skaffe en manager med LITT offensiv tankegang. Det går tregt, bakover og vi spiller dårlig fotball. Det skyldes ikke spillerne, men retnings linjene fra trener/manager staben.

• sø, jan 3 2010 11:10 Svar til:

• vifo
    • Topp 75
    • Innlegg 1 796

Selvsagt har vi lite penger og rutte med, langt mindre enn de øvrige storklubbene.

Men dette kan ikke forsvare at vi ikke parkerer Brimingham og Fulham i PL, samt at ynkelige Reading er på høyde med oss selv når vi stiller tilnærmet skadefritt.

I transfervinduet bør vi først og fremst få inn en venstreving synes jeg. Men det ser ut til å gå mot en potet som også kan spille på høyresiden. Visstnok ikke med fart i beina, jeg begynner å se den samme linja som tidligere innkjøp her dessverre.
    Og vi må kvitte oss med disse totalt verdiløse spillerne som Dossena,Voronin og Degen, som suger penger ut av klubben. Babel og Riera fungerer heller ikke i Liverpool FC. Babel mangler alt som Riera har, og Riera mangler alt som Babel har. Tilsammen blir de en god kloning, men hver for seg temmelig middelmådige for en toppklubb.

Rafa er heller ikke i nærheten av å få potensialet ut av dette mannskapet denne sesongen. Gerrard virker humørløs, og klarer ikke å komme opp på sitt normale verdensklassenivå. Dødballpolitikken er latterlig for alle som ikke holder med LFC, både offensivt og defensivt.

Vi er nærmest helt ute og kjøre spillemessig, og jeg tipper Rafa har nøyaktig 4 måneder på seg til å overbevise om at han er rett man til å snu dette.

Jeg håper han klarer det.

Side 1 av 4 (51 items) 1 2 3 4 Neste >