Veldig enig i synspunktene dine, Motgangssupporter! Nå er det ganske sent, så nøyer jeg meg med å stjele punktene dine, og heller utdype dem litt (kortere og) annerledes ;)
Motgangssupporter:
Enig i at balltrilling er noe vi behersker bra, men vi er blitt dårligere fra i fjor, der vi faktisk var utrolig gode. Synes det kommer spesielt til syne når vi møter lag med høyt, kontant press, og ikke får slitt dem ut ved å holde nok på ballen. Her hadde Alonso mye å si, og balltempoet ser jeg på som et stikkord. Ved å holde høyt tempo på ball gjør man motstanderne slitne og de vil etter hvert etterlate seg store rom. Det gjør oppspillsfasen mye, mye enklere, og dersom vi kan beherske flere ulike angrepsmønstre, vil vi kunne utnytte flere av rommene.
Rommene som skapes under "ventemodus", utnyttes som du sier, mye dårligere enn i fjorsesongen.
Tror forsåvidt Aquilani kan løse begge disse problemene, etter hvert som han kommer i kampform og tilvendt seg PL. Virker som at han maser på medspillerne om å peise mer på fremover (samt heve tempo), spesielt stopperne, ved viftende håndbevegelser i lengderetning. Ellers ser han veldig ofte fremover etter alternativer når han får ballen.
Motgangssupporter:
Breddeholdere/kantspill(?)
Dette er vi alt for ofte veldig dårlige på. Vi vet at Rafa er glad i spillere som trekker innover i banen, men selv disse vil tjene på å ligge bredere og starte løpene innover fra krittlinja. Om ikke det er rom på kantene, betyr det at det er mer rom sentralt i banen og/eller mellom leddene til motstanderen.
Motgangssupporter:
Nå synes jeg Torres er god nok til å ha nesten hvilken som helst rolle på topp, og gjerne flere samtidig. Men enig at han bør begrense løpene sine mer, og heller forholde seg til et fastere angrepsmønster. Det vil også gjøre det lettere for medspillere å vite hvordan og hvor han går på løp. Dette gjelder også til en viss grad Gerrard.
Motgangssupporter:
Her er det mulig Rafa må fornye seg. Det nåværende systemet har funket greit tidligere, men nå virker det som om motstanderne har knekt "koden". Ikke noen krise akkurat det, slikt skjer hele tiden i fotball. Men det krever at laget (og manageren) fornyer seg.
Ang. selve sonemarkeringen, er jeg helt enig med deg. Selv er jeg fan av sonemarkering (generelt sett og) på dødballer, men da med visse modifikasjoner. Som at enkelte spillere tar sone, og andre dekker mann (gjerne da høye spillere).
Motgangssupporter:
Ikke så mye å si her. Synes ikke det ser ut som at spillerne tror de er bedre enn motstanderen. At de legger seg på "nivå" med dem, ser på dem som sine likemenn, ikke tørr/tror de klarer å holde høyere nivå og tempo enn motstanderen.
Motgangssupporter:
Et klart spillemønster. (hva vil vi når vi har ball?)
Her er jeg ikke helt enig med meg selv. Jeg tar poenget ditt, og er ganske enig, men vet ikke om et fast system er akkurat det vi trenger. Føler vi varierte mye med Alonso på laget, og det funket jo bra. Han slo like gjerne ballen til kantspiller på løp, som til Gerrard på løp i mellomrommet osv. Nå har vi ingen til å slå presise langpasninger til kant og Gerrard er nesten bestandig usynlig (med frimerke). Balltempoet var også høyere forrige sesong, og det gjorde det nok lettere å angripe også, da ved ulike metoder.
Synes dette går inn i punktet "oppspillsfasen", og vi må definetivt bli bedre på dette området. Men jeg liker nå hvertfall å se laget beherske mange ulike angrepsmønstre, i stedet for å binde seg et ett. Det gjør oss mer uforutsigbere, og at vi kan utnytte flere av feilene motstanderen gjør (når de blir slitne).
Ellers ser jeg foresten ikke veldig synlige spillemøsntre hos alle andre toppklubber i Europa.
Motgangssupporter:
Skriver under på alt du nevner der.
Overganger: er en annen ting jeg vil vi skal bli bedre på. Når vi vinner ballen på egen halvdel, er vi helt håpløse på kontringer. Kanskje er dette etter innstruks fra Benitez? Mulig det, og det kan i så fall forsvares i mange kamper. Men når vi vinner ballen på midtbanen eller på motstanderens halvdel (hvilket vi er veldig gode til!), skal det gå én vei, og det veldig fort. Da skal vi rett i angrep, og ta motstanderen mens de er i ubalanse. Kanskje kan vi kontre kontringen deres?
Som du sier har vi sett forbedring siste tiden nå, men veien er enda lang.
In Rafa We Trust.