Logg inn | Registrer | Hjelp

Rafael Benitez

Siste innlegg sø, feb 5 2012 21:40 av Marconini. 15080 svar.
Side 1 av 1006 (15081 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • to, des 20 2007 14:41

Rafael Benitez

Vår spanske Manager har fått betegnelsen som et taktisk geni av mange. Med de trofeer han har vunnet som Valencia og Liverpool leder er det kanskje ikke så rart. Allikevel, de fleste føler sikkert han kunne gjort en del annerledes. Både på kampdag og i transfervinduet. Det første jeg vil sette fokus på er hans spillerkjøp og salg. 

Da Rafa først kom hadde klubben gått gjennom en svak periode under Houllier. Franskmannen hadde bommet på flere storhandler, og det bar ikke preg av et storlag stallen vår. Benitez skulle forandre dette. Føre oss tilbake til toppen. De første betydelige signeringene ble Josemi, Nunez, Alonso, Garcia og Morientes. Gode kjøp? Med Nunez gjorde han etter min oppfatting, en stor feil. Skulle fått mer for Owen. Litt vanskelig å laste han for Scouserens bortgang, men i det minste kunne han gjort mer ut av avtalen. Josemi skulle ta plassen på høyreback. Ble det slikt? Nei. Finnan beholdt plassen og senere dro spanjolen. Godt kjøp? Nei. Når en spiller du regner med skal utfordre/ta en plass i startoppstillingen, forsvinner etter en sesong er det klart det er et dårlig/skuffende kjøp. Alonso kan vi alle si var et klassekjøp. Billig ettersom han ikke var profilert på den tiden. Garcia mener jeg har vert et OK kjøp. Scoret noen viktige mål, men spillet har vert så som så. Godkjent, men ikke noe hurrarop fra meg. Morientes derimot, hadde jeg størst forhåpninger til. Dominert i Spania og Frankrike. Trodde vi hadde fått inn en stjerne. Ble dessverre skuffet. Fikk ikke tiden han trengte, og fikset ikke den engelske stilen. Bomkjøp. Ingen av salgene var ille etter min mening. Helt greie spillere å bli kvitt. Så karakter fra 1-6.. 3. Et godkjent, og et superkjøp redder denne, men uten Alonso ville denne sommeren vert en fiasko. 

Neste transfersommer blir det en liten opptur. Av de seks som kom inn i førstelagstroppen, var det tre gode kjøp. Reina, Agger og Crouch. Sistnevnte har ikke vert en enorm suksess, men heller ingen skuffelse. Blant de dårlige finner du Zenden (bosman, ja vet) og Kromkamp. Ingen av nederlenderne imponerte meg nevneverdig. Sissoko er noe mitt i mellom. Fikk han billig, og vi kan selge han for litt mer. Prestasjonsmessig har han ikke spilt optimalt, men hadde en fin debutsesong. Dette året ble vi kvitt masse spillere, hvor bare Diouf muligens kan savnes. Tror han kunne gjort en grei jobb for oss. Nevner ikke Fowler fordi han ble hentet inn for å få avslutte sin karriere her. Ikke heve oss. Benitez får 4 av seks fra meg. 

Dette ble en litt spennende sommer, for fjor trodde mange vi kunne vinne serien, til tross ingen stjernenavn på handlelisten. Kan godt si vi ble skuffet. Finner ikke et eneste bra kjøp fra sommeren. Bellamy, Kuyt og Pennant har alle gjort en grei jobb, men heller ikke mer. Macherano og Arbeloa som ble hentet inn på vinteren er derimot to som kan bli gode kjøp. Førstnevnte grunnet fine squad-spiller egenskaper, sistnevnte fordi han er en klassespiller. De dårlige kjøpene var Paletta, Gonzalez og Aurelio. De to første fikk vi billig, og fikk solgt for en grei sum, men var dårlige kjøp. Sistnevnte har vert så mye skadet, at han ikke kan sies å ha gjort noe som helst av verdi for klubben. Av salgene er Warnock en spiller jeg gjerne skulle sett i klubben fremdeles. Holder et veldig bra PL nivå og er scouser (hadde nok blitt om Aurelio ikke kom). Fikk for lite for han i tillegg. Svak sommer. 3- av 6.

I år er det litt for tidlig å bedømme helt, men ser ganske bra ut. Torres har blomstret. Ikke mer enn jeg hadde håpet (da jeg var litt avventende), men puttet flere mål og vist en goalgetter side vi trenger. Lucas og Babel er to talenter, som jeg tror vil bli klassekjøp. Dog litt tidlig å felle en dom over disse. Leto, Voronin og Benayoun må imponere mer. Sistnevnte har spilt noen gode kamper, men er for sjeldent. Cissé og Pongolle er to franskmenn jeg skulle ønske ble. Djibril var en veldig god spiss, men fikk for lite tillit av Benitez. Pongolle tror jeg kan bli en ganske god spiller. Solid 4'er her. Savnet flere kjøp, men kan nok ikke laste Benitez for det.  

Så totalt en sterk 3'er til nå, sett med kanskje litt strenge øyne. Om de kjøpene vi har gjort i år slår til, blir dette fort en firer.

Nå til hans spillestil og valg på kampdagen. Hva synes vi om det? Rotasjonen er noe han er kjent for. En uvane etter min mening. Flere av våre beste spillere blir hvilt når de faktisk er kampklare. Har forståelse noe rotering må til, men hvorfor så mye? Ta ikke ut, fire til syv spillere mellom to viktige (CL, PL, avsluttende fase av cupene) kamper. Se på United, Arsenal og Chelsea. Deres viktige spillere spiller alltid. Vertfall så langt det er mulig fysisk. Kan komme med et par sjappe eksempler som Ronaldo, Drogba, A. Cole, Fabregas. Et lag er avhengig av kontinuitet (noe Benitez forkjempere alltid bruker for å forsvare spanjolen), da kan man ikke skifte ut over halve laget mellom to betydelige kamper. 

Videre til mentalitet. Er ingen hemmelighet Benitez er fokusert på det defensive. Hvorfor så mye? Se på United og Ferguson. Når de går utpå fotballbanen, har de en offensiv plan de bygger spillet rundt. Backene blir med opp i angrep, mens stopperne, pluss en defensiv midtbanespiller tar seg av eventuelle kontringer. Vi må bygge spillet rundt angrep, ikke forsvar. Slikt vinner man ligaen. Selvsagt har United, Chelsea og Arsenal motstanderens taktikk i bakhodet, men deres hovedfokus ligger i det offensive. Deres spill. Chelsea har en luksus vi aldri vil få, så de kan i motsetning til oss fokusere mest på det defensive, men fremdeles vinne fotballkamper, fordi de har matchvinnere og toppspillere i alle posisjoner. Så jeg sier ikke vi ikke skal bry oss om de vi spiller mot, men vi må først og fremst ha en egen, offensiv plan for å kunne vinne kampen.

Nå til kampdag. Er det bare jeg som finner en del av Benitez sine bytter merkelige? Ofte kommer det ikke bytter, og når de først kommer er det for seint. Et eksempel på et dårlig (kanskje litt feil å brukeSmile) bytte er mot Everton, da Gerrard ble tatt av til fordel for Lucas. Hva tenkte han egentlig på? Sissoko var der utpå, og bidro med ingenting. I ettertid kan vi smile og være fornøyd, men sannheten er at dette er så klønete du får det. Et annet eksempel er fra i fjor mot Blackburn, da Pennant var vår eneste positive offensivt, men ble byttet ut. Nå, lett å være etterpåklok, men han er ikke offensiv nok i sine bytter (eller generelt for den saks skyld). 

Noen som er enige/uenig i min oppfattning av det Benitez har gjort for oss?

• to, des 20 2007 14:49 Svar til:

Re: Hva synes vi om Benitez valg?

Han (rafa) vil ha ny kontrakt, håper han får det!

• to, des 20 2007 14:52 Svar til:

• fEnitez
    • Topp 500
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Innlegg 233

Her tror jeg det er mange faktorer som har spilt inn. Jeg vil tro at grunnen til at han hentet de spanske spillerne i sin første sesong, vil jeg tro var fordi han vet hva han fikk når de kom, men dessverre så presterte de ikke. Samtidlig var de spanske, ergo det ble lettere for Rafa å kommunisere.

Innkjøpene til Rafa fra 2004 og frem til nå, har bare gått èn vei. Nemlig oppover. Liverpools rykte har blitt mye bedre under Benitez, mye på grunn av prestasjonene ute i Europa, samt at vi har fått mer penger og rutte med.

Jeg gleder meg til å se Rafa handle inn de siste brikkene som skal til, slik at Liverpool har klassespillere som Reina, Carra, Gerrard og Torres i ALLE ledd Smile

Det er nettopp derfor jeg ser lyst på fremtiden med Benitez i klubbenSmile

• to, des 20 2007 14:53 Svar til:

• Hanssen
    • Ikke rangert
    • flekkefjord
    • Innlegg 91

ja d håper jeg også. han er en av verdens beste managere og d hadde vært herlig om han fikk ny kontrakr

• to, des 20 2007 14:58 Svar til:

Er enig i at Rafa har hatt noen bomkjøp, slik vil det jo alltid være. Men det eneste av bomkjøpet som kostet mer enn £5M, var vel Morientes?(regner ikke Luis Garcia og Craig Bellamy som bomkjøp).

Desverre skjedde det som skjer av og til med Morientes. Spillere det blir stilt store forventninger til, leverer ikke varene. Morientes passte rett og slett ikke inn i England. Dette var det ingen som kunne forutse på forhånd, heller ikke Rafa. Du sier også selv at du hadde stor tro på Nando da han kom til klubben.

Rafa har ikke hatt samme økonomiske muskler som Chelski og Scum, derfor har han vært tvunget til å gamble på billige spillere i håp om at de skal slå til. Ingen av spillerne, Reina, Agger, Alonso, Arbeloa, Lucas kostet mer enn £10M. Alikevel holder alle disse høy PL standard. Jeg vil også hevde at Alonso og Reina holder verdensklasse. Med de nye eierne var det hvert fall meningen at Rafa skulle få mer penger å rutte med og forhåpentligvis vil han også få det, selv om det begynner å se mørkt ut. Derfor håper jeg at vi slipper å gamble med billige alternativer i fremtiden.

• to, des 20 2007 15:03 Svar til:

• .Red.
    • Topp 150
    • Innlegg 975

Må sei at eg ikkje er så enig i det du seier. Greit at Benitez hadde ein litt treig start med spillerkjøp, men han har lært og i det siste så har han kjøppt bare brae kjøp etter mi meining. Meiner også at Aurelio var eit godt kjøp, og ein utrolig god offansiv kraft, synn at han har vore skadet så lenge.

Det med at Benitez tenker så defansivt, korleis veit du at han tenker bare defansivt? ( nesten bare offansivt )

Liverpool har slete defasivt i år, no med Agger skadet. Det meiner eg har hemmet Liverpool litt i angrep, me kan ikkje hive allt me har framover og ha Hyyiä bak.

Eg meiner det har vore ein utrolig god start på sesongen for Benitez, han har gjort dei fleste valgene ganske bra. Det har vore spillerene som ikkje har prestret godt nok i år, og ein liten del av uflaks. Men Benitez stoler eg fullt på! 

• to, des 20 2007 15:04 Svar til:

skulle gjerne sett at der kom flere topp spillere men er litt uroa over amerikanarane er ikkje sikker på at dei vil punge ut med så mye penger å då er det sannsynlig at det blir noen middelklasse spillere.får håpe og tru.

• to, des 20 2007 15:07 Svar til:

kewel7:
    Må sei at eg ikkje er så enig i det du seier. Greit at Benitez hadde ein litt treig start med spillerkjøp, men han har lært og i det siste så har han kjøppt bare brae kjøp etter mi meining. Meiner også at Aurelio var eit godt kjøp, og ein utrolig god offansiv kraft, synn at han har vore skadet så lenge.

Ja han har lært, noe som også mine komentarer gjennspeiler. Jo Aurelio ser jeg på som et bokjøp, fordi han ikke har gjort noe positivt for oss ennå grunnet skade. Selvsagt er dette uretferdig, men slik er virkeligheten. 

kewel7:
     Det med at Benitez tenker så defansivt, korleis veit du at han tenker bare defansivt? ( nesten bare offansivt )

Jeg ser jo Liverpool kampene, derfor vet jeg det Smile. Så sier jeg ikke han bare tenker defensivt, men at han har omtrent alt fokus på det, og bygger opp spillet rundt det defensive.

• to, des 20 2007 15:10 Svar til:

Andy: Enig med det du sier. Virker som vi er på bølgelengde (bare du kanskje er mer positiv til Rafa enn meg), og som deg, håper jeg våre nye eiere kan bidra i en større grad med transferpenger, slik vi kan få inn flere toppspillere.

Burde gå an å editere innleggeneHuh?

• to, des 20 2007 15:20 Svar til:

Jeg er også en fan av Rafa.

Men tror ikke at han skal få bli fredet så mye som han blir gjort.

Syntes det skjer mye rart og som i mitt innlegg fra igår kveld. Så syntes jeg han nå må tåle og bli kritisert for mye som sagt rare avgjørelser. Jeg syntes han bør bli, men da i form av at jeg ikke ser noen umiddelbar erstatter, og da ikke for hans jobb sålangt.

Jeg må si at jeg står i et veikryss nå. Rafa har tatt denne klubben tilbake i toppen og CL triumfen var det største jeg har opplevd som Pool supporter like ever!

Og laget har mye bra men som sagt tidligere, det er frustrerende ting som ikke akkurat lever opp til ryktet hans på banen denne sesongen. Jeg mener han bør bli vurdert etter sesongen. Da med MINST en tredje plass i ligaen og ikke mer en 10 poeng opp til mesteren og at spillet utvikler seg nå som Alonso og Agger etterhvert er tilbake.

Og sist men ikke minst, hvis Mascherano drar fordi ikke pengene blir gjort tilgjengelig og Rafa kjøper en erstatter til 10mill pund da må jeg bare vurdere situasjonen enda nøyere.

Står nok idag på

70% for Mr.Benitez og da 30% for forrandring

1 måned siden var det 99% for Rafa

• to, des 20 2007 15:40 Svar til:

• fowler
    • Ikke rangert
    • Innlegg 123

Er i det store og hele veldig fornøyd med Rafa, men stusser av og til over hans disposisjoner under kampene.

Eks: Bytte ut Riise og Kewell mot Utd.

Rotasjon er OK, men ikke 5-6 spillere mellom hver kamp. 2-3 holder. Nekter å tro at topptrente spillere mellom 25 og 30 år blir slitne av å spille 1-2 kamper i uka.

• to, des 20 2007 15:51 Svar til:

• Dystopia
    • Ikke rangert
    • Innlegg 19
    • Moderator

Angående rotasjon så er jo spørsmål hvorfor Rafa roterer. Er det fordi spillerne blir slitne eller er det fordi han ønsker å ta ut det mest passende laget i forhold til hvert oppgjør? Jeg setter pengene på det siste. Dessuten er roteringspolitikken i Liverpool oppskrytt. Det er ikke så drastisk som alle skal ha det til, noe blant annet denne litt eldre artikkelen beviser. 

• to, des 20 2007 16:03 Svar til:

• .Red.
    • Topp 150
    • Innlegg 975

Noken som har link til det ein engelsk fotball ekspert skreiv om at Rafa byttet like mykje på laget som Mourinho og Ferguson gjor når dei vant ligaen? dei som har lest den veit kva eg snakker om Wink trur da va på vg...

• to, des 20 2007 16:04 Svar til:

• eliasar
    • Topp 25
    • Ålesund
    • Innlegg 2 950

Det kan så være, men kan det ikke være slik at enkelte lag kanskje står bedre rustet til å rotere i den grad i Liverpool gjør? I det legger jeg at nøkkelspillere kan skiftes ut uten at det i nevneverdig grad påvirker laget. 

• to, des 20 2007 16:09 Svar til:

• olasin
    • Topp 100
    • Fenstad
    • Innlegg 1 101

Salget av Owen (som forøvrig er fra Chester, og altså ingen Scouser) var allerede klart da Rafa kom til klubben. Det var heller ikke langt unna at Gerrard forlot Liverpool til fordel for Chelsea sommeren 2004, men dette ble heldigvis avverget, slik at i det minste én av våre store stjernespillere ble værende. Nuñez var en del av Owen-avtalen og var nok fra Rafas side tenkt å gi bedre dekning på høyrevingen, men ble en total flopp. Rekordkjøpet av Cissé var allerede gjennomført og derfor fikk Rafa begrenset med midler til sin disposisjon.

På bakgrunn av dette er det ikke rart at Rafa forsøkte å bringe inn en del spillere enten på free transfer eller billig. Verken Nuñez, Pellegrino eller Kromkamp kostet Liverpool noe særlig. Heller ikke kjøpet av Morientes kan sies å ha vært så veldig dyrt, tatt i betraktning at han ble ansett som en klassespiller med meget gode resultater for en av Spanias og verdens største klubber. Sammenlignet med Alex Fergusons flopper Forlán og Veron – som også var klassespillere som mange trodde ville lykkes – har Rafas flopper ikke vært særlig skadelige økonomisk for Liverpool. I tillegg har spillere som Arbeloa og Aurelio og til en viss grad Voronin vært meget gode handler for klubben.

Rafael Benitez har skaffet Liverpool klassespillere som Xabi Alonso, Daniel Agger, Lucas, Ryan Babel og Fernando Torres. Noen av disse kostet ikke særlig mye tatt i betraktning hvor godt de faktisk har gjort det (Alonso, Agger) eller hvor stort potensiale de har (Lucas, Babel). Torres er helt klart en spiss i verdensklasse med sine beste år foran seg, og selv om han var et rekordkjøp kan ikke prislappen sies å være så alt for høy om man tar i betraktning hva man faktisk har fått.

Luis Garcia gjorde en fin jobb for Liverpool, og kan etter min mening karakteriseres som et godt kjøp. Det var synd at denne magikeren av en kreativ og uforutsigbar spiller som var genial på sitt beste har forlatt klubben. Sissoko var ganske god i sin første sesong og viste potensiale, men har etterhvert vist seg å ikke være god nok for Liverpool. Dog vil jeg ikke kalle ham en flopp, siden han meget gjerne kan bli solgt for en høyere sum enn hva han ble kjøpt inn for, og i så fall vil han ha vært meget god business for Liverpool. Mascherano er et midtbaneanker i verdensklasse, og det var godt gjort av Rafa å hente ham inn på lån, og ikke minst å stole på sin egen vurderingsevne av et talent som en annen Premier League-manager ikke klarte å se. Forhåpentligvis blir argentinerer værende i Liverpool permanent.

Kuyt og Crouch vil jeg ikke umiddelbart kalle flopper, selv om ingen av dem har overbevist kontinuerlig over tid. Kuyt var en goalgetter av dimensjoner i Nederland, har vist glimt av storhet, jobber alltid hardt og har potensiale til å gjøre det mye bedre for Liverpool. Crouch har til tider vært fantastisk og har gjort en god jobb for klubben.

Alt i alt synes jeg Benitez på transferfronten har gjort mange gode kjøp. Noen spillere har gjort umiddelbar suksess, noen har floppet, noen har gjort det greit nok, mens andre er store talenter for fremtiden. Får Benitez tid til å bygge opp klubben videre, tror jeg dette kan gi veldig gode resultater i fremtiden.

Når det gjelder Benitez' mye omtalte rotasjonspolitikk, så er det for det første bevist at han ikke roterer så noe mer enn andre toppklubbmanagere og for det andre er rotasjon en naturlig konsekvens av å delta i så mange turneringer med et så hardt kampprogram i løpet av en sesong. Bare skader og suspensjoner i seg selv tvinger frem en hel del forandringer i lagoppstillingen. I tillegg bør spillernes mentale og fysiske form også spille inn, likeså de ulike spillernes kvaliteter i forholdt til hvilket lag man møter. Dersom en god spiller er i knallform, bør han ikke da velges fremfor en meget god spiller ute av form? Benitez er ikke redd for å ta kontroversielle avgjørelser dersom det er til lagets beste, og det er et positivt og nødvendig karakterstrekk for en toppmanager.

For å oppsummere, så mener jeg at Rafael Benitez har gjort en meget god jobb med de ressurser han har hatt til rådighet. Han har tatt Liverpool opp på et helt annet nivå enn det klubben var da han overtok, og han er definitivt mannen til å bringe klubben enda lenger. Kontinuitet er essensielt i oppbyggingen av et storlag, og får Benitez tid til å bygge opp Liverpool videre, kan det gå riktig bra. Alle managere gjør feil, og Benitez har gjort sine, men i det store og det hele har han tatt veldig gode avgjørelser. 

Side 1 av 1006 (15081 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »