La det være sagt med en gang; Jeg tar alt som står i media om saker som dette med en stor klype salt! Og jeg pleier generelt ikke mene for mye, eller i særlig grad diskutere saker som dette.
Selvsagt jobbes det kontinuerlig med potensielle kjøp og salg av spillere. Mange av disse får vi sannsynligvis aldri høre om. Likevel synes jeg at flere har opptrådt litt uprofesjonelt i Barry/Alonso saken, Rafa inkludert. Det verste med denne saken er utvilsomt at den får et noe latterlig preg. Noe som igjen kan gjøre at spillere vegrer seg for å komme til klubben.
Det vil alltid være følelser innblandet når spillere kjøpes og selges. Men en manager skal ikke la dette styre transferkarusellen. Det er dog viktig at han spiller med åpne kort ovenfor spillere, hvorvidt han har gjort det i denne saken er vel vanskelig å ha en bestemt mening om fra utsiden. Men det kan vel synes som han har beveget seg litt på kanten............
Når det ellers gjelder hvilke spillere som bør kjøpes og selges, så er jeg av den klare oppfatning at det må være en managers ansvar. Skal man ta ansvaret for det sportslige, så må man selvsagt ha råderett over hvilke spillere som disponeres. Men dette må selvsagt være utifra en viss økonomisk ramme. Er denne ramma på £30 mill i dette vinduet, så skal en manager kunne velge å bruke det slik han vil. Om han ønsker å selge fem spillere til 10 mill, for å hente en eneste spiller til 40, så må det være opp til ham. Og skulle han ønske å selge en spiller for 15, for så å hente inn fire spillere for tilsammen 45, så må dette også være i en managers fulle rett. Det er vel omtrent dette Rush også sier.
Nå må selvsagt også lønnsutgifter og andre komersielle vurderinger tas med i regnestykket. Så at Rafa kan trenge litt hjelp med kalkulatoren, det ser jeg ikke bort i fra.
Og mens man venter på en endelig avklaring i denne (disse) saken(e), så kan man jo glede seg over at det er minst like store problemer en times togreise unna.........................