Kramer: Man må også kalkulere inn at det er begrenset hvor defensiv en midtbanespiller i en 442 spiller. Han er tross alt en av 2 sentrale midtbanespillere. Slik har lucas figurert siste tiden- og det opprettes da krav om flere offensive bidrag. Helt naturlig mener nå jeg.
Nå er det vel litt usikkert om Liverpool stort sett har spilt en klassisk 4-4-2, eller om det dreier seg om en hybrid mellom dette og 4-3-3/4-2-3-1, altså en asymmetrisk 4-4-2/4-3-3. Da ser vi gjerne 3 sentrale midtbanespillere, hvor en gjerne er mer offensiv og trekker ut mot den ene kanten til tider, og en hvor en ren ving ligger bredt på motsatt side.
Uansett, hvis man tenker seg at vi skal spille mer klassisk 4-4-2, med kun to sentrale midtbanespillere, så er det etter min mening Gerrard og Henderson som har best allroundegenskaper til å kunne bekle box-to-box-roller. Lucas var vel faktisk en box-to-box-spiller i Brasil, men er nå en utpreget defensiv midtbanespiller som konsentrerer seg om å bryte opp motstanderens spill og gi ballen videre på en enkel måte til mer kreative spillere. Adam har både offensive og defensive egenskaper, men jeg er usikker på om han har de fysiske forutsetningene til å ta sugende løp både fremover og hjemover hele tiden.
En klassisk 4-4-2 med to box-to-box-spillere som begge kan bli med fremover, men også bidra defensivt kombinert med to rene spisser på topp er kanskje en formasjon og spillestil som ikke lenger fungerer helt i dagens fotball? Det er skrevet mange interessante artikler om dette, og mye tyder på at 4-3-3 og 4-2-3-1 er formasjoner som bedre ivaretar både defensive og offensive behov.
I så fall er vel en duo med en utpreget ankermann hjulpet av en kreativ, defensiv playmaker, slik vi hadde i Mascherano og Alonso noe av det beste jeg kan tenke meg.