Logg inn | Registrer | Hjelp

Defensive midtbanespillere

Siste innlegg to, feb 23 2012 18:36 av Oeysan. 38 svar.
Side 1 av 3 (39 items) 1 2 3 Neste >
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • to, nov 24 2011 10:50

• KIKO
    • Topp 100
    • Registrert dato ti, mai 26 2009
    • Innlegg 1 227

Defensive midtbanespillere

Først vil jeg si at jeg ikke vil at denne tråden skal bli en arena for å kritisere Lucas. Jeg vil at vi skal diskutere hva vi ser etter i en defensiv midtbanespiller. Det er like mange meninger som det er forumister på dette temaet. Mange forventer at en defensive midtbanespiller og skal lage mange mål. Men i farta kommer jeg knapt på at de beste spillerene i denne posisjonen ht den egenskapen. La oss ta for oss noen kandidater : busqets i Barca lager får mål, alonso lager noen men ikke mange. Mikkel i chelski lager aldri mål, carrick lager knapt mål, de jong eller barry lager knapt mål. Jeg mener selv at hovedoppgven til en slik spiller bør være å bryte opp motstanderens spill og være en grovarbeider. Hvilke kvaliteter mener du en defensive midtbanespiller bør ha?
  • to, nov 24 2011 11:05 Svar til:

Re: Defensive midtbanespillere

Men altså.......har ikke dette blitt ihjel-diskutert i lucastråden flere ganger da?

• to, nov 24 2011 11:10 Svar til:

• KIKO
    • Topp 100
    • Innlegg 1 227

Mulig, men der diskuteres og hetses det om mange andre ting. Den tråden har blitt så usmakelig at jeg ikke gidder å bla gjennom den lenger. Jeg vil diskutere temaet uten det nødvendigvis skal ha så mye med Lucas å gjøre.
  • to, nov 24 2011 11:17 Svar til:

Dette er egentlig en interessant tråd, for når vi diskuterer defensive midtbanespillere ser vi ofte for oss forskjellige ting.

Ser vi for oss en ballvinner, en som avskjærer og river opp motstandernes spill, en tackler? Da snakker vi om alt fra David Batty til Javier Mascherano.

Ser vi for oss en elegant ballfordeler som fra dypet initierer offensivt spill gjennom pasninger?

Ser vi for oss en blanding av disse - en Hamann eller en aldrende Scholes?

Ser vi for oss en som i er med fremover, men som kanskje ikke er noen playmaker, en som Patrick Vieira eller Paul Ince?

Ser vi for oss noe av dette og forutsetter at det øvrige fikses av en makker - i en tomanns (defensiv) midtbane?

• to, nov 24 2011 11:22 Svar til:

Jeg ser for meg en tacklingssterk spiller, men det er viktigere at han kan posisjonere seg bra. Helst god nærteknikk, og han må pasningsmessig være god på små flater. Entouchfotball må beherskes dersom det trengs. Han må også stille opp for medspillere i krangler og tumulter. Å gi absolutt alt for laget er et must. En bonus er selvsagt om han er en fantastisk sympatisk og fin fyr.

• to, nov 24 2011 11:25 Svar til:

• KIKO
    • Topp 100
    • Innlegg 1 227

Helt enig carragher. Hvilke type burde vi feks ha i Liverpool. Har vi forskjellige typer, bør vi har flere typer osv. Og det hadde vært ok å diskutere dette uten det skal være kritikk, men i stedet hva vi ser etter. Jeg for min del likte god når vi hadde en dyp ballfordeler som alonso og et rivjern som masch. som kun kun hadde en oppgave å rive opp motstanderens angrepsspill
  • to, nov 24 2011 11:49 Svar til:

Litt spent på hvordan Spearing kommer til å fortsette utviklingen. Håper han får noen flere innhopp etterhvert.
    Han har ihvertfall bedre skuddfot enn Lucas. Fint førstemål han gjorde på reservelaget mot sunderland res. 

• to, nov 24 2011 12:35 Svar til:

Man må også kalkulere inn at det er begrenset hvor defensiv en midtbanespiller i en 442 spiller. Han er tross alt en av 2 sentrale midtbanespillere. Slik har lucas figurert siste tiden- og det opprettes da krav om flere offensive bidrag. Helt naturlig mener nå jeg.

• to, nov 24 2011 12:42 Svar til:

Kramer:

Man må også kalkulere inn at det er begrenset hvor defensiv en midtbanespiller i en 442 spiller. Han er tross alt en av 2 sentrale midtbanespillere. Slik har lucas figurert siste tiden- og det opprettes da krav om flere offensive bidrag. Helt naturlig mener nå jeg.

Også et godt poeng. En def.Midtbanespiller i 4-4-2 kan ikke kun være en ballvinnende spiller. Han må kunne slå gode pasninger og komme på noen løp.

I 4-3-3 eller 4-2-3-1 er det plass til mer spisskompetanse siden det er flere spillere i det sentrale midtbaneleddet som kan bidra offensivt.

• to, nov 24 2011 13:13 Svar til:

• KIKO
    • Topp 100
    • Innlegg 1 227

Er meget enig at i 4-4-2 bør en defensive midtbane spiller ha flere kvaliteter enn kun en ballvinner. Akkurat den type midtbanespiller som behersker flere roller er noe jeg håper KK kjøper i januar for det trengs slik at midtbanen blir mer komplett
  • to, nov 24 2011 13:18 Svar til:

• Vetlej
    • Topp 50
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Heggedal (Asker)
    • Innlegg 2 178

I dagens Liverpooltropp har vi tre deffensive midtbanespillere. Lucas er en tilbakeholden takler som av og til kan bidra fremover, men ikke med så mye kreativitet. Spearing er i mine øyne en mer alsidig spiller en Lucas da han har et godt skuddbein og også kan spille bra i roller fremover på banen. Han er dog ikke like god i den deffensive posisjoneringen som Lucas og derfor er brasilianeren førstevalg. Adam er den siste, som vi i starten så spille en dyp rolle som han ofte spilte for Blackpool. Når Adam virkelig har vært god for oss, som blant annet mot United så spilte han noe lenger frem i banen og var god og bevegelig. I mine øyne viser dette prov på at han faktisk fungerer bedre i en mer fremskutt midtbanerolle en det han gjør i "Alonso-rollen" hvor han ligger dypt å fordeler spillet.

I dag ser jeg på den mest ideelle deffensive midtbanespilleren som Lucas som fra en dyp rolle i hovedsak skal hjelpe til i det deffensive spillet. Ser man tilbake til 08/09 sesongen så hadde vi imidlertid to fantastiske deffensive midtbanespillere i Alonso og Mascherano, det at vi så disse hver helg fikk oss nok også til å tenke litt anderledes om deffensive midtbanespillere enn en del fans av andre lag. Vi har vært vant til å se et lag som kan satse fremover med den sikkerheten at Mascherano var der og sikret. Dette er en spilletype det virker som mange skulle ønske vi hadde og brukte. Selvsagt ville jeg gjerne hat Mascherano i stallen, men etter å ha fått det litt på avstand så føler jeg at det å bruke en mindre ekstrem spiller i Lucas som ligger noe høyere i banen så lar det oss spille bedre pass and move fotball og med dagens stall er det den fotballen som nok passer oss best.

Med andre ord, vi har vært vant til å ha to av verdens beste deffensive midtbanespillere i laget, i dag er vår deffensive midtbanespiller (som oftest Lucas) høyere i banen og dermed også mindre deffensiv midtbanespiller en det vi har vært vant til. Som noen nevner kan vi ikke kun ha en ballvinner i denne rollen, og det tjener også laget bedre å ha en mer all-rounder som Lucas der en en mer ekstrem type som Mascherano. Jeg mener at vi henger igjen i tankegangen fra tiden vi spilte med to dype midtbanespillere, dagens taktikk legger ikke i like stor grad opp til en deffensiv midtbanerolle.

• to, nov 24 2011 13:55 Svar til:

• olasin
    • Topp 100
    • Fenstad
    • Innlegg 1 263

Kramer:

Nå er det vel litt usikkert om Liverpool stort sett har spilt en klassisk 4-4-2, eller om det dreier seg om en hybrid mellom dette og 4-3-3/4-2-3-1, altså en asymmetrisk 4-4-2/4-3-3. Da ser vi gjerne 3 sentrale midtbanespillere, hvor en gjerne er mer offensiv og trekker ut mot den ene kanten til tider, og en hvor en ren ving ligger bredt på motsatt side.

Uansett, hvis man tenker seg at vi skal spille mer klassisk 4-4-2, med kun to sentrale midtbanespillere, så er det etter min mening Gerrard og Henderson som har best allroundegenskaper til å kunne bekle box-to-box-roller. Lucas var vel faktisk en box-to-box-spiller i Brasil, men er nå en utpreget defensiv midtbanespiller som konsentrerer seg om å bryte opp motstanderens spill og gi ballen videre på en enkel måte til mer kreative spillere. Adam har både offensive og defensive egenskaper, men jeg er usikker på om han har de fysiske forutsetningene til å ta sugende løp både fremover og hjemover hele tiden.

En klassisk 4-4-2 med to box-to-box-spillere som begge kan bli med fremover, men også bidra defensivt kombinert med to rene spisser på topp er kanskje en formasjon og spillestil som ikke lenger fungerer helt i dagens fotball? Det er skrevet mange interessante artikler om dette, og mye tyder på at 4-3-3 og 4-2-3-1 er formasjoner som bedre ivaretar både defensive og offensive behov.

I så fall er vel en duo med en utpreget ankermann hjulpet av en kreativ, defensiv playmaker, slik vi hadde i Mascherano og Alonso noe av det beste jeg kan tenke meg.

• on, nov 30 2011 15:37 Svar til:

• olasin
    • Topp 100
    • Fenstad
    • Innlegg 1 263

Drar frem denne tråden igjen i kjølvannet av Lucas' fantastiske prestasjoner de siste kampene. Han har nå begynt å vise at han har egenskaper ikke bare som ankermann, men også som playmaker.
  • on, nov 30 2011 15:57 Svar til:

• Torp
    • Topp 100
    • Innlegg 1 275

olasin:
    Drar frem denne tråden igjen i kjølvannet av Lucas' fantastiske prestasjoner de siste kampene. Han har nå begynt å vise at han har egenskaper ikke bare som ankermann, men også som playmaker.

Vi får se når hverdagen og 4-4-2 kommer tilbake, og avstanden til medspillerne blir lengre. Og når kontringer skal takles.

Håper han nå stabiliserer nivået. Og ikke slik som Kuyt, hvor to gode kamper i halvåret får folk til å tro at han er god hele tiden.

• on, nov 30 2011 18:00 Svar til:

Hvilke virkelig gode lag spiller rendyrket 4-4-2 lenger? I stedet ser vi at minst én angriper søker ned i midtbanen, eller legger seg ut i enslags vingposisjon. Begge deler gjøres for å "spare en spiller", slik at man kan klare å ha tre spillere sentralt på midten og gjerne den bakerste som en ekstra stopper ved behov. Vi ser at minst én back i praksis er ving, gjerne motsatt av der den ene spissen legger seg. Og vi ser bruken av "falske vinger", én enslig ving som ligger bak angriperne og støtter både sentralt og på begge flanker - eks. McManaman og Sneijder. I denne jungelen av bevegelser, roller og posisjonsbytter blir formasjonstallene mest en skisse over defensiv jobbing.
Side 1 av 3 (39 items) 1 2 3 Neste >