Hei,
Stilte meg selv dette spørsmålet. Grunnen til dette er hvor skjøre vi er per i dag. Kun små endringer skal til før vi er fast inventar på den nedre halvdelen av tabellen, evt mot nedrykk.
Skal ikke svartmale men poenget mitt:
Per i dag har vi få spillere med god kvalitet (liker ikke ordet klasse i fotball) i troppen. Reina, Gerrard, Suarez, Enirque og Agger er rimelig bra. Resten middelmådigheter og det som værre er. Per i dag.
La oss nå si at Gerrards skadesituasjon forblir slik den er de neste par tre årene (anta at han kun spiller 15-20 kamper i året) er dette svært uheldig. Om han kommer tilbake til gammel form er uvisst, men la oss håpe det.
Uteblir denne svært viktige 4.plassen kan ting gå galt. Hva kan skje med våre beste utenlandske spillere som Reina, Suarez og Enrique? Jo, de kan bli fristet av toppklubber (om vi ikke er blant de 4 beste er vi faktisk IKKE en toppklubb). Kan ikke se for meg Suarez f.eks mer enn maks EN sesong til hos oss uten CL spill.
I tillegg, folk snakker om at vi har lyst på det som er av talenter i fotball-europa. Ref Hazard etc. Hvorfor skal spillere som dette ønske seg til oss egentlig? Ja vi er supportere og mener LFC er et topplag men tror vi selv overvurderer Liverpools navn i europa. Ja vi har historie, men generelt vil ikke en 16-20 åring fra Frankrike, Spania, Tyskland etc bry seg særlig om det dersom United, City, Chelsea, Barca, Real, Inter, Milan etc banker på døra.
Kan egentlig ikke få sagt hvor viktig topp 4 er, ikke bare pga inntekter men ryktet og mulightene CL spill gir oss. Så hvor lang tid har vi på oss på å få dette på plass før det rakner? Ser for meg skrekk sceniarioet om 2-3 år:
Gerrard er 34 og sliter. Reina, Enrique og Suarez er borte (disse er selvsagt erstattet men langt fra samme kvalitet). Laget ser slik ut:
Ukjent keeper
Kelly - Agger - Coates/Wilson - Robinson/Flanagan
Sterling - Lucas - Spearing/Adam - Downing (nå 30+)
Carroll - ukjent spiss.
Dette er et lag vi kan endre opp med. Grøss og gru.
Derfor er det svært uheldig at vi ikke klarer å vinne kamper som i dag og tidligere mot svake lag.
Er svært skuffet over managementet til Dalglish på sidelinjen men dette er ikke tråden for den disk.
Hvor lang tid har vi på oss før vi har ødelagt våres egne muliheter til å bli en etablert topp 4 klubb igjen? Ett år? To år? Maks 3?
Jeg vet ikke, føler vi balanserer på en knivsegg hvor flaks/uflaks/udyktighet avgjør og det liker jeg ikke
YNWA