De positive tingene er opplagte, men det er fremdeles mye som ikke stemmer.
Hvorfor kan ikke Luis Suarez holde kjeften lukket kampen gjennom, og hvorfor putter han ikke flere gåller, når det var det eneste han gjorde i Ajax? Han presterer å bomme på alle de sjansene en god angriper skal putte. I fremtiden ønsker jeg å se ham i en enten videre, eller dypere rolle. Det er jo fra disse posisjonene han putter de fleste målene sin. Hvis det har seg slik at han bare skårer drømmemål, bør vi putte ham i optimalisert rolle for hans egenskaper (og ego).
Hvorfor dabber alles farlige målfangst av med en gang de kommer til Liverpool? Downing hadde vel flere gåller og assists da han var i Aston Villa. Samme gjelder Andy Carroll; med så mange gode medspillere, og i sær Suarez, burde du putta flere, Andy.
Hva Kenny Dalglish angår er han enten totalt utdatert, eller så gjør ham som sine forgjengere: spille med mest mulig merkelige taktikker og spillerdisponeringer for enten å bli genierklært eller for å få folk til å sette spørsmålstegn. Dette er noe med Liverpool-manager (flere store managere) jeg ikke forstår. F. eks hvorfor ta ut Downing, som kan slå innlegg samtidig som man tar ut beistet Carroll som har sin styrke i lufta. Mens man beholder Downing på banen når han ikke presterer og energisk, og lynkjappe Craig Bellamy sitter og tørker på benken. Han sitter bare og venter på å få komme inn, kjøre karusell med forsvarere, servere baller eller bare putte den i gållen selv. Han er da like bra joker som kjerringa som sitter på benken i junited.
Hvordan klarer vi ikke drepe kamper mot ManShit, Norwich, Stoke etc. Slike drittlag hvor vi har ballen nesten hele tiden, men svært sjelden kommer inn i motstanderens 16-meteren. Da er det f*** meg ikke poenget med å ha ballen så mye heller. Vi vet at pisslag legger seg bakpå især på Anfield, og selv om det er lite rom å bevege seg i, går det mange ganger alt for sakte med ballen. Og flere ganger er det rett og slett de elementære pasningene vi ikke klarer å sende til riktig sted. Dette tyder på at vi enda ikke mestrer å spille hurtig langs bakken.
Vi har enda ikke kommet forbi tiden hvor "pasningskongen" Lucas treffer med alle pasningene. Hyll, hyll. Bra argument for at han skal spille, men pasningsprosenten forteller ingenting om hvorfor han treffer pasningene. Svaret er selvsagt at 99 prosent av pasningene går bakover. Samme gjelder Dirken på høyrekanten. Tro meg; han gjør en fantastisk defensiv jobb, og bidrar til at vi vinner ballen høyt i banen. Men han er en offensiv høyrekant, hvorfor kan han aldri utfordre me d ballen i beina? Og hvorfor har han førsteberøring som en hest?? Når han springer så mye som han gjør (er det alltid nødvendig), er det ikke merkelig at det går på bekostning av ballberøringene. Og også han sender alt for mange støttepasninger. Noe jeg har merket, er at han treffer med alle sine pasninger framover i banen. Dette kan være fordi han bare spiller baller han er sikker på å treffe. Men hvis det er tilfelle at han alltid treffer da, hvorfor prøver han ikke flere slike pasninger.
Slike defensive midtbanespillere trenger vi ikke i Liverpool. Jeg er helt enig i at Lucas gjør en kjempejobb defensivt. Men slike spillere får du kjøpt på Europris. Du finner dem ikke i klubber som Man Utd, City, Arsenal og Chelski. Selv Fletcher skårer flere mål. Jeg kan ikke fatte at ikke Spearing får flere sjanser. Greit at jeg er overbegeistret for fyren, men hvem kan nekte for at han spilt bra i samtlige kamper siden det begredelige "badeballtapet" mot Sunderland? Gi nå fyren flere sjanser, så skal jeg forsikre deg at han totalt sett vil gjøre det like bra som Lucas. Spesielt i det offensive spillet bidrar han, og tørr spille litt på risiko samt slå en og annen gjennombruddspasning. Slike toveisspillere skal en god sentral midtbane bestå av. Fair enough har han ikke fininnstilt siktet godt nok, men han nærmer seg gang på gang, og snart putter han nok sitt første Liverpool (dog må han få noen flere sjanser). Med like mye spilletid som Lucas har fått, ville scouseren ikke vært mye dårligere fotballspiller enn brasilianeren.
Og Charlie Adam. Han har vært et bra kjøp. Det virker som jeg er en av de få som synes han har spilt så bra som forventet. For han gjør det han er henta inn for å gjøre - avleverer gode baller, gode raid, kommer ofte på skuddhold. I tillegg tørr han skyte, noe ikke midtbanespillere i Liverpool har turt å gjøre siden Gerrard i 07-sesongen. Midtbanespillere skal da for farsken komme på skuddhold, og tørre å lade kanonen. En sentral midtbanespiller i toppsjiktet i Premier League burde levere minst fem skåringer per sesong. Lucas for eksempel som skårte flere mål i brasiliansk fotball, har han helt mistet selvtilliten og den ferdigheten etter han ankom Liverpool. Nektet Rafa ham å ha skuddtrening. "Nei, du er defensiv midtbane, og dem skyter aldri fra distanse". Nei, ikke vet jeg.
Det er sikkert flere ankepunkter, men dette var det jeg kom på i øyeblikket. Så foruten om dette kan jeg si meg fornøytd med sesonginnledningen. Spesielt tabellplasseringen er noe å henge opp på veggen som et pek på fremgang. Dalglish klarer fortsatt fylle spillergruppen, byen og supporterne med gløden og motivasjonen som trengs for å komme videre til de nødvendige neste nivåene. Jeg har troen på at det blir bedre når pasningsspillet og kombinasjonene sitter enda bedre. Vi må huske at vi enda er et lag i en prosess og framskrittene kan ofte ta lengre tid enn hva man ønsker.