Logg inn | Registrer | Hjelp

realistiske forventninger

Siste innlegg fr, des 9 2011 8:56 av olasin. 30 svar.
Side 1 av 3 (31 items) 1 2 3 Neste >
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • on, sep 21 2011 12:38

• KIKO
    • Topp 100
    • Registrert dato ti, mai 26 2009
    • Innlegg 1 227

realistiske forventninger

Har blitt en sær aktiv bruker på forumet, og er mye enig og uenig med mange. Noe som er bra. Har skrevetr ett par andre tråder med litt samme ordlyd men jeg mener det må diskuteres mer.

Jeg har bare lyst til å legge frem mine synspunkter ang. å bli en tittelutfordrer igjen. Jeg forsvarer på ingen måte dalglish eller de nye eierene. Dette er ting jeg tror på:

1. Når Dalglish tok over klubben av var vi så langt nede at det var vondt å bare snakke om det. Vi hadde en hel bråte av spillere som ikke burde få lov å ha på seg en Liverpool-drakt en gang. Ikke nok med det, de hadde syke lønninger også. Men det jeg legger vekt på er at kvaliteten på troppen ikke var i nærheten av topplagene. Når man ser hvem vi har solgt de siste 2 årene, uten å fått inne reel kvalitet wer det ikke vanskelig å forstå. ikke nok med det så måtte vi selge Torres i Januar.  Pr januar så mener jeg at det var e fåtellig spillere som hadde kommet med på chelski, Utd eller City. Reina, Agger(skadefri), Raul M og Gerrard. rett og slett fordi de andre spilelrene ikke holder så høy klasse som man forventer på ett topplag. De besten klubbene iEngland består av stort sett en 11 av stjerner, og 12-13 spillere som holder høy klasse. Når Liverpool etter mitt syn i Januar hadde da 4 spillere som holder høy klasse så sier det seg selv at her må det forsterkes kraftig. Vi har selvfølgelig en del unggutter som er på vei opp som hjelper til med dette. Så for å oppsumere første punkt så trengte etter mitt syn seff Liverpool minst 10-12 spillere i januar for å få en tropp som holder virkelig toppnivå. Hvorfor så mange? Jo fordi man trenger dobbel dekning i alle possisjoner. jeg mener da en del av de spillerene som starter i Liverpool ikke en gang hadde vært på benken hos de beste lagene om de var i den klubben. Andre laget til Utd holder sikkert like høy klasse som førstelaget til Liverpool.

2.  Siden Januar har vi kjøpt: Suarez, Carroll, Henderson, Enrique, Doni, Adam, Bellamy, Downing og Coates. I grunn såburde Suarez, Adam, Enrique ogDowning være spillere man burde forvente skulle gå rett inn å styrke laget. Henderson og Coates er talenter som bør matches inn.(synes feks at henderson har blitt for brukt for mye, og ansvaret har vært for stort. Coates håper jeg er så god at han kan begynne å spille fast snarest), Mens Bellamy og Doni er først og fremst kjøpt inn for back-up. Sånn jeg ser det så har man da kun kjøpt inn fire spillere som man burde forvente  skulle gå rett inn å styrke laget direkte. kanskje 5 om Coates er så sykt god som enkelte sier. Ja, da vi så klart styrket oss litt, men ikke alt for mye. Vi bør i hvert fall kunne kjempe om 4 plassen om Gerrard er kvitt skadene. Å snakke om en plassering høyere enn det mener jeg er totalt urealistisk siden at Chelski, City og UTD har sykt mye sterkere staller.

3. Argumentet at det er brukt hele 1 milliard i spillerkjøp, så derfor bør man kjempe helt i teten funker ikke helt for meg. ja, 1 milliard er sykt mye penger, men hva får virkelig for en milliard? 3 spillere til ca 300 mill. 5 spillere til ca 200 mill. Skal man ha skikkelig kvalitet så får man kke et topplag for den summen. Hvis man ser på City som på en måte hadde samme type stall før sjekene kom har da svidd av de siste 2 årene utrolige 3 MILLIARDER på spillerkjøp. Chelski har også brukt over 1 milliard det siste året, men de har jo en god stamme i laget fra før som de har brukt sykt mye penger på.  Det blir da Utopi for meg å tro at Liverpool skulle kjempe helt iteten bare fordi man bruker 1 milliard når resten av spillerstallen ikke bærer preg av et topplag i det hele tatt. Og ikke glem at man samtidig solgte sin suverene spiss for 500 mill i samme tidsrom.

En annen ting er at Liverpool ikke trekker til seg de samme spillerene lenger uten CL-plass og da har man måttet handlet på 2 hylle. Bare å se hvilke klubber de beste spillerene i går til. Det er City, Chelski og UTD. Mange Liverpool-supportere vil ikke innse dette, men det mener jeg er litt naivt. 

4.  Klubben har fått nye eiere som ganske raskt slo fast at hele klubben må omstruktureres til de grader. Ikke bare laget må styrkes, men det kommersielle, akademiet, stadion m.m. Dette er sykt mange ting som krever sykt mange ressurser. Etter hva jeg har forstått har eierene måtte svi av flere titalls millioner bare på å få til omstruktureringen som fremdeles er langt i fra ferdig. Heldigvis har de KK gjort en kjempejobb med å bli kvitt daukjøttet.Å omstrukturere en klubb til de grader vil helt soleklart ta lang tid. Derfor må man gi eierne ro til å gjøre dette uten man hyler bare for det går litt dårlig en periode.

5. Når så mye nytt i en klubb skal samles til en enhet sier det seg kanskje selv at resultatene kan variere litt den første tiden. Ja, Liverpool vil sikkert tape en del kamper i år. Det blir bare for naivt å tro noe annet. Selvfølgelig skal man være kritisk til spillerkjøp og laguttak, men om man forventer gull og granbar når klubben er midt i en enorm omstrukturering, blir nesten litt naivt. Kanskje om amn hadde hatt ressursene til City kunne vi ha håpet på det. Men jeg vil helt ærlig at man heller bruker litt lengre tid på å komme tilbake en den ufrodragelige pengebruken til City og Chelski. 

6. har lagt merke til at allerede en del supportere har sagt at KK bør sparkes. Da må jeg bare le litt å svare med følgende argument. Ferguson ble ansatt i 1986. Var en kamp unna å bli sparka i 1987. Tok ikke ligatittelen før etter 6-7 år. Jeg skulle ønske at de som ikke sparket Ferguson i 87 tenkte som dere, når man ser hvordan historien ble senere

• on, sep 21 2011 13:47 Svar til:

• Endre
    • Topp 50
    • Registrert dato fr, feb 22 2008
    • Tønsberg
    • Innlegg 2 405

Re: realistiske forventninger

Applaus.

Forutsetningene våre anno september '10 tatt i betraktning ligger vi helhetlig sett langt foran hva jeg trodde kunne være et realistisk skjema.

• on, sep 21 2011 13:56 Svar til:

Det er sikkert mange som har litt for høye forventninger til laget. Sånn har det egentlig vært i flere år. Samtidig er det noen som vil mene at vi det siste året har brukt for mye penger på for lite kvalitet, og at vi ikke er så styrket som pengebruken skulle tilsi. Selv om jeg har en viss forståelse for dette synspunktet mener jeg det er for tidlig å konkludere. Når alle er skadefrie har vi en god førsteellever som kan slå hvem som helst.

Vår utfordring er at vi fortsatt kan være litt for sårbare hvis nøkkelspillere blir skadet eller ute av form. Samtidig kan det ta noe tid å få laget skikkelig samspilt. Hvis vi unngår lange skadeavbrekk på flere sentrale spillere samtidig, og nøkkelspillere som f.eks. Gerrard og Carroll finner formen (ja, jeg mener faktisk at han kan være en nøkkelspiller for oss), så kan dette bli riktig bra etter hvert.

Personlig forventer jeg at laget er med og kjemper blant topp fire når vi nærmere oss juletider, og at vi har sikret den viktige fjerdeplassen når vi skriver mai 2012. Det mener jeg er en realistisk forventning. 

• on, sep 21 2011 14:27 Svar til:

• sighorn
    • Topp 500
    • Registrert dato sø, okt 17 2010
    • Innlegg 490

Etter et godt halvår med Kenny i managerstolen og alle kjøpene hadde jeg realistiske forhåpninger om å kjempe blant topp 4-5, og håp om en cupseier. Etter en dårlig avslutning,  preseason og en ligastart som ikke er særlig bedre enn de siste årene så vet jeg ikke lenger hva jeg skal tro? Hva jeg håper (som kanskje ikke er realistisk) er noe helt annet.....Foreløpig så er det lite som tilsier topp 4!

• on, sep 21 2011 14:46 Svar til:

Jeg har ikke registrert at noen vil bytte ut Kenny, men det er riktig at utålmodighet og manglende forståelse for prosjektet har ført til sporadisk brumming. Brummerne må lære at klubben tenker langsiktig og er villig til å bruke tid på å omgruppere og konsolidere.
  • on, sep 21 2011 16:30 Svar til:

Carragher:
    Jeg har ikke registrert at noen vil bytte ut Kenny, men det er riktig at utålmodighet og manglende forståelse for prosjektet har ført til sporadisk brumming. Brummerne må lære at klubben tenker langsiktig og er villig til å bruke tid på å omgruppere og konsolidere.

Sant det, men mener man f.eks at en 5.plass er vellykket? Jeg mener ikke langsiktigheten skal komme på tvers av målet om en 4.plass minimum. Det synest jeg er meget underlig. Jeg mener det er essensielt at vi kommer oss med i CL neste sesong. Det er ekstremt viktig for fremtiden vår slik jeg ser det. Kommer vi ikke blant topp 4 vil jeg faktisk anse sesongen som en fiasko. Litt av poenget med å klarne ut spillere som uansett ikke var i nærheten av førsteelleveren, var at flere av disse hadde høye lønninger og man ville komme bedre ut økonomisk av dette. Man har da likevel brukt en sum på bortimot en milliard siden jul, altså disponert denne på nye spillere. Da er det vel logisk at man spør seg om man har disponert rett? At man har spart penger på de man har sendt ut, ja. Men kvaliteten på det man henter inn for pengene man får inn, teller jo vel så mye. Skaper de suksess? Liverpool er tross alt en klubb som blir målt ut fra om vi vinner, ikke først og fremst at vi er et stabilt businessforetak. Selv om begge ting må tas hensyn til og er viktige.  

"Manglende forståelse for prosjektet" blir også litt hersketeknikk over. Da blir det automatisk til at alt man foretar seg er immunt for kritikk. Og immunt i lang, lang tid fremover. Prosjektet er da ufeilbarlig og "intelligent" uansett, det rommer ikke muligheten for tvil ved det. 

Jeg tviler ikke på intensjonen bak det. Men jeg tviler på kvaliteten vi har hentet. Jeg vil ha kvalitet først og fremst-også i fundamentet,  ikke et fundament av halvgode spillere. Jeg er noe skeptisk til rekkefølgen.  

Når det er sagt- jeg har ikke dømt eller nedsablet noe som helst ennå. Jeg bare tenker høyt og funderer som en supporter ofte gjør.

• on, sep 21 2011 17:00 Svar til:

Top 4 er en realistisk plasering, og dette er målet jeg har for klubben denne sesongen, men jeg synes alikevell King Kenny bør ha et mål om og komme på første. “Aim for the sky and you’ll reach the ceiling. Aim for the ceiling and you’ll stay on the floor.”
  • on, sep 21 2011 18:08 Svar til:

• TS'77
    • Topp 500
    • Registrert dato sø, sep 18 2011
    • Innlegg 201

Strengt tatt tror jeg målet til Kenny er å vinne så mange kamper som mulig, og at målet er at de vinner nok poeng til en topp 4 plassering. Dessuten, førsteplass er også en topp 4 plassering, for de som ikke visste det. Enkelt og greit. Det vil si at det hadde vært fanastisk med en førsteplass, men at de skal være fornøyde om de klarer å bli blant de fire beste. Man skal sette seg mål som er mulig å nå. Hvis jeg bestemmer meg for å lære å bli spille gitar er det litt dumt om jeg setter meg som mål å bli verdens beste gitarist.

Det er bedre for moralen å klare å nå et realistisk mål fremfor å ikke nå et urealistisk et.

• on, sep 21 2011 19:19 Svar til:

• oleberg
    • Topp 500
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Fredrikstad
    • Innlegg 245

sighorn:

Etter et godt halvår med Kenny i managerstolen og alle kjøpene hadde jeg realistiske forhåpninger om å kjempe blant topp 4-5, og håp om en cupseier. Etter en dårlig avslutning,  preseason og en ligastart som ikke er særlig bedre enn de siste årene så vet jeg ikke lenger hva jeg skal tro? Hva jeg håper (som kanskje ikke er realistisk) er noe helt annet.....Foreløpig så er det lite som tilsier topp 4!

Føler det eksakt på samme måte. I tillegg er jeg rimelig skuffet over at både Aquilani og Mereiles ble ofret + samt at Joe Cole ikke maktet å levere i Liverpool drakta.

Akkuratt nå synes jeg vi egentlig virker som et noe grått og "stygt" lag som egentlig er milevis unna å appelere til den nøytrale fotballsupporter, som feks. Liverpool laget enno 2009 gjorde. For meg som har vært svoren supporter i 30 år, er dette høydepunktet de siste 10-15 årene med unntak av Istanbul, men forhåpentligvis vil det bedre seg.

YNWA

• on, sep 21 2011 19:38 Svar til:

• EmiJoe
    • Ikke rangert
    • Registrert dato ma, sep 5 2011
    • Oslo
    • Innlegg 151

3. eller 4. plass bør være innenfor rekkevidde. Verken Arsenal eller Tottenham (selv om sistnevnte banket oss) har startet fryktingytende godt, og jeg tror at begge vil havne utenfor topp 4. Chelsea har spilt uavgjort mot Stoke borte, og slått Norwich, West Brom (B) og Sunderland, noe som gjør at de kun ligger 3 poeng foran oss på en 3. plass. Det er det fullt mulig å ta igjen, og det er ingen grunn til å bli paniske helt ennå.

Når det gjelder tittelen kan man jo bare håpe og be alt man kan, men det er for øyeblikket rett og slett ikke mulig denne sesongen. Dersom ManCity snubler etterhvert, vil rutinen til det andre Manchesterlaget være god nok til å holde unna for et eventuelt, unnskyld uttrykket, overpresterende Liverpool.

Jeg både tror og håper vi vil spille bedre utover sesongen, og at Kenny bygger et lag som vil klare brasene. Når vi sitter igjen etter sesongen, forhåpentligvis med en CL-billett, ser vi om vi trenger å forsterke de plassene vi forsøkte å forsterke i sommer. Vi står igjen med en real stamme som vi vet er gode nok til en 4. plass, for så å spe på med nye spillere for å jobbe enda nærmere toppen og i CL.

Je' har trua på'n Kenny, je'.

• on, des 7 2011 14:44 Svar til:

<p>

Carragher:
    Helt uaktuelt med slikt managerbytte, selvsagt. Det blir som om fem mennesker sitter rundt et bord og blir enige om visjon, mål, strategi og operative grep - og så får én skylden dersom man ikke lykkes helt. Skulle Dalglish bli bedt om å gå, måtte det handlet om tap av støtte fra spillerne, uenighet med øvrig ledelse - denslags. Jeg tenker at dersom utviklingen er riktig - selv om hastigheten ikke blir som vi håper - sitter alle trygt, i hvert fall ut 2012/13-sesongen. Da vil vi se mer helhetlig om pilen peker opp eller ned.
    Jeg er minst like stor beundrer av King Kenny som alle andre her på forumet og for meg har han gjort alt for denne klubben innkludert retunere som manager da vi trengte han som mest, men det skal stilles krav fra fansen både til KK, støtte aperatetr og eierne dersom ikke krava innfris må det lages en ny handlingsplan hvor det er en detaljert plas (som vi selvsagt ikke vett om) som skal bringe oss inn i det gode selskap i europa. Eierne har forsåvidt ikke akuratt bidratt med store økonomiske muskler så langt.......<br></p>

• on, des 7 2011 14:46 Svar til:

SuperEnga:

Fenre:
    Men jeg skjønner at noen stiller minstekrav til CL neste sesong,

Hva mener så folk bør være konsekvensen for å ikke oppnå "minstekrav"? Blir det KK/ Comolli som skal gå?
    Mitt krav er fjerde plass og jeg forventer t det blir konsekvenser dersom vi ikke slår oss inn i top fire. Om konsekvensene blir at KK og Comolli må gå er ikke opp til meg og bedøme. En konsekvens kan jo være at det blir satt opp en handlingsplan som skal bringe oss opp til tops igjen og den handlingsplanen bør være bra. Ser at det har vert store omveltinger i stallen, men føler ikke akuratt at eierne har innfrid mine forventninger enda. Ja vi har handlet, men hvor mye av det vi har handlet for er summer som vi har solgt for i tillegg? Løns budsjettet har gått ned, vi har solgt spillere og brukt pengene som kommer fra salg.
    SuperEnga:
    Fenre:
    Det kommer helt ann på om jeg er fornøyd med utviklingen spillemessig, og om sesongen gir meg tro om at neste sesong kan man ta enda et steg.
    Enig i dette.
    Jeg forventer top fire dette året, men ser at det blir vanskelig og at noen av kjøpa som er gjort er høyst kritikk verdige. Jeg håper alle spillerne lever opp til sin prislapp og slår ut i full blomst, men kan ikke fårestille meg at Downing noen gang blir verd fantasi sumen som ble brukt på han.
  • on, des 7 2011 16:03 Svar til:

Bra innlegg trådstarter, men jeg er ikke helt enig med deg Wink

KIKO:

1. ***

Etter min mening underpresterte Liverpool noe voldsomt i den tiden Roy Hodgson satt som manager. Det var rett og slett kulturkræsj, og Kenny kom inn og viste at troppen ikke var så dårlig som det kunne virke som. Da Hodgson fikk sparken så var Liverpool på 12. plass, 14 poeng bak 4. plassen og med -2 i målforskjell. Når sesongen var over så var Liverpool på 6. plass, 10 poeng bak 4. plassen og med en målforskjell på +15. Jeg tror fortsatt at vi hadde kjempet om CL plass hadde Kenny Dalglish fått jobben istedenfor Roy Hodgson, selv om det kun blir spekulering.

KIKO:

2. ***

Her er jeg helt enig. Liverpool bør kunne kjempe om 4. plassen med denne stallen.

KIKO:

3. ***

Nå er det vel ikke mange, om noen?, som mener Liverpool bør kjempe om gull eller medaljer denne sesongen. For meg virker det som om forventningene fra flertallet sier at Liverpool bør klare CL. Og da er 1 milliard brukt på nye spillere et kjempeargument. Greit nok at Liverpool ikke tiltrekker seg de samme spillerne som feks City gjør, men pengene er likevel brukt på forsterkninger og jeg synes ærlig talt at man må kunne forvente mer enn det som er vist til nå. 

Er helt enig i at det er naivt at de som til stadighet roper "jammen vi kunne jo heller brukt pengene på Aguero", da dette var totalt urealistisk. Men det er jo et lite tankekors at Liverpool handler to spillere i Carroll og Downing som er i prisklassen til Aguero og Mata, og har endt opp med det som virker å være spillere i klassen under. Så langt har de faktisk vært flere klasser under. Så det kan jo virke som om Liverpool enten har blitt litt desperate eller feilet i forhandlingene.

KIKO:

4. ***

Det er et godt poeng. Slike ting vil ta tid og det vil kreve både mye tid og veldig mye og godt arbeid for å gjøre Liverpool til en tittelkandidat igjen. Får vi maks pott i de 4 neste kampene så ligger vi hele 13 poeng foran Liverpool utgaven fra i fjor. Men det avhenger som sagt av 4 på rad nå, noe som er tvilsomt og så må vi ikke glemme at Liverpool hadde en katastrofestart forrige sesong, og hadde kun 12 poeng etter de 10 første kampene. Alt i alt synes jeg Liverpool har prestert over forventning mot topplagene, men langt langt under forventning mot bunnlagene.

KIKO:

5. ***

Helt enig. Det er mye nytt og da blir det som regel ustabilt. Til tider har jo 3/4 av midtbanen og hele angrepet vært nye spillere. Liverpool har heller ikke råd til(heldigvis) å oppføre seg som Chelsea og City, og det siste LFC trenger nå er å ta opp gigalån for å kjøpe seg inn i toppkampen i panikk. 

KIKO:

6. ***

Det er for tidlig å snakke om Kennys avgang. Nå vet jeg ikke hvor mye Ferguson fikk å handle for de første årene i United, men resten av ligaen handlet jo heller ikke i nærheten av det vi ser i dag så situasjonen var jo en annen på den tiden. Men jeg skjønner godt hvorfor det snakkes om Dalglish sin stilling for tiden. Jeg tror det skremmer livskiten ut av mange om vi må vente i 6-7 år før vi kan vinne tittelen igjen. Vi har blitt verdensmestere i å se mot neste sesong, ofte før sesongen var over, og jeg tror et fåtall er gira på å gå inn i en ny 4-5 års periode hvor vi må være tålmodige. 

Men det er nok den eneste måten å gjøre dette på, uten å ende opp som feks City. Derfor synes jeg det er så utrolig kjipt at vi nå ligger på etterskudd med tanke på 4. plassen. For min del så ligger vi bak skjema og jeg er litt tvilende til om Liverpool klarer å hente inn det laget som har 4. plassen, om det fortsetter å være Chelsea eller om det blir Arsenal/Tottenham. Jeg tror uansett vi er avhengige av å kjøpe en ny spiss i januar.

• on, des 7 2011 17:28 Svar til:

Jeg så på tabellen etter 14 kamper fra forige sesong og kan der lese at City og Tottenham er langt foran skjema. United 5 poeng foran. Arsenal og Chelsea har samme poengsum.Liverpool 4 poeng foran.

Hvis vi tenker oss Mancheseterlagene på 1 og 2 plass må vi passere to av Arsenal, Chelsea og Tottenham. Ser da bort i fra Newcastle.

Vi endte til slutt 4 poeng bak spurs, 10 bak Arsenal og 13 bak Chelsea. Vi har nå 4 poeng mer en vi hadde på samme tid i fjor. men spurs har 12 poeng mer en i fjor(13 kamper).

Sett ut i fra 13/14 kamper så ser det ikke lyst ut med tanke på 4 plass. Håper det ser bedre ut etter nyttår.

• on, des 7 2011 17:32 Svar til:

• el_hoti
    • Topp 500
    • Registrert dato fr, jul 1 2011
    • Arendal
    • Innlegg 196

Vi kan bare glemme 4 plass.
Side 1 av 3 (31 items) 1 2 3 Neste >