Rask Mann:Til slutt må det nevnes at når man kjøper en spiller for en viss sum så forutsettes det et utlegg "up front". I dette regnestykket blir denne utgiften fordelt på 5 år. Altså blir det som et "lån" over 5 år. Da må man regne renter på investeringene, noe forfatteren ikke har gjort.
Nå vet jeg ikke om jeg misforstår deg, og jeg har heller ikke lest artikkelen. Uansett så er det noen punkter som folk generelt sett ikke får med seg vedr lønn/transfer. For det første så betales nesten aldri pengene up front, kun et avdrag. For det andre, så skrives enhver investering av i løpet av forventet levetid. Naturligvis skiller fotballen seg litt ut her da det er uvanlig å sette salgsverdi etter kontraktens utløp da man ikke bør øke balansen ved å spekulere i en spillers utvikling. Om en spiller signerer enn 5 års kontrakt, og signerer for 30 mill pund, så vil denne summen rett og slett skives av slik at etter 5 år, så er ikke spilleren lenger listet som en asset i klubben. Poenget er at denne avskrivinignen er AKKURAT det samme som lønn; nemlig drifstkostnad. Det er jo akkurat dette UEFA prøver å håndheve ved sin hykleriske beskytt-min-egen-ræv regel.
Rask Mann:I tillegg forutsettes det at alle eksisterende og nye kontrakter har en varighet på 5 år fra 2011, noe som ikke stemmer i virkeligheten. Dette faktum endrer jo hele regnestykket. Men, jeg innrømmer, kanskje ennå mer til gunst for Liverpool.
Selvom spillere ikke har 5 år igjen av kontrakten, så er har vel de fleste signert 4 eller 5 års kontrakter i sin tid. Med lineær avskriving, så er vel dette er vel kun for å beregne driftskostnaden spillerens transfer fee har.
Det skal også tillegges at en spiller som skriver en 5års kontrakt i en alder av 21 år, og singerer for 30 mill pund, ganske sikkert har en relativt høy videresalsverdi også.
Selv synes jeg det er litt urovekkende at vi ikke har brukt en eneste krone, da jeg er redd det er dette som er planen. Da blir vi slik som wenger og Arsenal at vi hele tiden må utkonkurrere de andre på markedet, ved å få mye ut av lite. Jeg håper ihvertfall at dette henger sammen med omsetningen. Skulle gjerne sett at de spyttet inn litt penger også. Det blir jo spennende å se hvordan de skal finansiere stadion også. Er vel ikke umulig at de økte kostnadene i den sammenhengen gjør at vi er "stuck" med det nåværende nivået.