Interessant debatt dette synes jeg. Stilte selv spørsmålet i ryktetråden og det var tydelig at det er et litt sårt tema for endel, inkludert meg. Det er jo også litt vanskelig å ta denne debatten nå, siden vi ikke vet hvor mye Liverpool kommer til å bruke i dette vinduet.
De fleste topplagene i dagens fotball er jo kjøpelag. De største utgiftene klubben har, ved siden av lønn og fasiliteter, er nettopp spillerkjøp. Så det er ikke akkurat det jeg legger i ordet "kjøpelag". Det beste eksempelet på det jeg kaller kjøpelag er Chelsea. Vunnet ligaen en gang på 50-tallet og har noen cup-titler, og PL medaljer. Et topplag i PL historien, men nesten aldri med i kampen om gullet i årene før Abramovich. Siden har de vel kun havnet utenfor "topp 2" en gang. De brukte en haug med penger som gjorde Chelsea til en gullkandidat over natten. Man kan nesten kalle det for økonomisk doping.
Så kan man sammenligne dette med Liverpool. Historien er en helt annen med Liverpool som er en gigant i engelsk og internasjonal fotball, men historien i PL er ganske lik. Har kun to 2.plasser siden PLs oppstart og endel 3. og 4.plasser + noen laverere plasseringer. Nå kan altså Liverpool være i ferd med å gjøre noe av det samme som Chelsea gjorde, nemlig å gå fra øvre halvdel av tabellens øvre halvdel til gullkamp på et overgangsvindu ved å bruke store pengesummer. Nå gjenstår det å se hvor mye penger Liverpool bruker, men ender man opp med å bruke £70-80 mill eller mer så ville jeg følt meg litt som en hykler om jeg fortsatte å kalle Chelsea og City for kjøpelag. Greit nok, Liverpool tjener mer enn Chelsea, og mye mer enn City, men ingen kan påstå at man har tjent så mye siden NESV tok over.
neal 77:Forskjellen på Liverpool og Chelsea/City når det kommer til ordet "kjøpelag" er mange.
- Liverpool slet enormt mye denne sesongen, og spillerne per i dag er ikke gode nok til en CL-plass. Knapt en EL. Med andre ord; vi trenger nye spillere. Chelsea og City bruker haugevis med penger hvert eneste vindu, selv om de har et lag i verdensklasse allerede. Det er èn vesentlig forskjell.
Spillertroppen i LFC er bedre etter min mening enn det den var i Chelsea når Abramovich tok over. Chelsea brukte enormt mye i starten, men etter det lagt seg på linje med mange andre toppklubber. Unntaket var Torres i januar, noe som kanskje var en spesiell situasjon. Han hadde neppe kostet så mye om ikke Carroll hadde kostet så mye. Hva Liverpool kommer til å gjøre om kjøpene i sommer ikke er nok blir jo bare spekulering.
neal 77:- Den økonomiske situasjonen i klubbene er to vidt forskjellige. Liverpool har fått nye eiere, gjelden er vekke, og nye, store sponsoravtaler er blitt ordnet. I tillegg har vi i likhet med United en fanbase som er langt større enn både Chelsea og City. Med andre ord; Liverpool får pengene sine i form av salg supportereffekter++, og sponsoravtaler. Jeg sier ikke at det kun er det, men en del av det er det. I motsetning til City og Chelsea som utelukkende får pengene fra Roman og araberne(?). De holder klubben kunstig i live. Begge klubber kommer til å gå på en økonomisk smell i fremtiden. Mark my words.
Om Liverpool ender opp med å bruke £70-80 mill eller mer så kan du umulig påstå at dette er penger som Liverpool har tjent. Økonomien kom først i orden etter at Henry og co kom inn og slettet gjeld. Men Liverpool har som du sier en mye større fanbase og dermed et bedre utgangspunkt til å tjene betydelig mer enn både Chelsea og City. Spørsmålet er vel bare hvor lenge Abramovich blir i Chelsea. Om de fortsetter å være et topplag og vinne ligatitler i 10 år til så vil jo fanbasen selvfølgelig bare bli større og større.
neal 77:Min definisjon av kjøpelag er lag som bruker helt syke summer hver sesong, men som i grunn ikke trenger det. De har en økonomisk situasjon i klubben som ikke støtter de summene de bruker på kjøp og lønninger, og som jeg sa isted, holdes kunstig i live av en vanvittig rik eier. Typiske trekk ved disse lagene er også at de kun går etter de beste og største stjernene. Man bygger ikke for fremtiden at all.
Så Chelsea ble et kjøpelag i dine øyne først nå i januar? Hvis det er greit at Liverpool bruker syke summer for å styrke laget denne sommeren så må det vel ha vært greit når Chelsea gjorde det i 2004 eller hva det var. Bortsett fra nå i januar så har de vel ikke brukt slike summer. Er enig i at Chelsea/City har noen helt andre eiere enn det Liverpool har, men akkurat det med å kjøpe seg opp i ryggen til de beste så virker det ikke som om Liverpool kommer til å bli noe bedre. Men det gjenstår å se hvor mye Liverpool faktisk bruker.