Har fulgt Liverpool og vært en trofast supporter siden 1970, da tippekampene var det store høydepunktet på lørdagens TV-sendeskjema. I løpet av denne tiden har laget hatt både opp- og nedturer, men hele tiden vært å regne blandt de aller beste lagene i engelsk eliteserie og europeisk fotball.
Etter årets sesong har vi ikke klart å leve helt opp til forventningene som lagets ledelse og supportere har satt seg. Det har vært mange skriverier om hvem som har skylden for dette og mange enkle løsninger har vært skissert, bl.a. i dette forumet. Jeg tror at problemene har vært sammensatte og kanskje ikke har vært så enkle for Rafa og hans menn å løse ut i fra de rammebetingelsene han har hatt det siste året.
Etter min mening er det ingen tvil om at den anstrengte økonomien i klubben har gitt trenerapparatet dårlige rammebetingelser bl.a.i forhold til innkjøp av forsterkninger som hadde vært nødvendig for å demme opp rundt skadeproblemene til Torres og andre nøkkelspillere på laget. Det er heller ingen tvil om at Rafa er en av de beste trenerne både i europeisk og internasjonal målestokk, han har bare ikke hatt nok økonomisk handlefrihet for å gjøre en god jobb, noe de amerikanske eierne må ta hovedansvaret for. At den økonomiske situasjonen nå er ekstra uavklart i og med at klubben er til salgs, gjør ikke situasjonen noe bedre i forhold til å bygge opp laget foran neste sesong. Dette gjør naturlig nok at både spillere, trenerapparat og supportere er veldig usikre på fremtiden.
Det vi som supportere kan gjøre er først og fremst å fortsette å støtte laget i den vanskelige tiden fremover og fremdeles ha troen på at det laget som vi elsker frem for noe annet som har med fotball å gjøre, vil heve seg og vinne titler i fremtiden. En god Liverpool-supporter er en som støtter laget sitt i både med- og motgang. Derfor må vi alle bidra til å støtte laget gjennom denne vanskelige tiden. Det finnes ingen raske løsninger på den situasjonen som har oppstått. Vi må først få på plass nye eiere som har visjoner og økonomisk vilje til å heve laget slik at vi igjen kan kjempe om trofeer i England og Europa forøvrig.
Kjære medsupportere. Vær en god motgangsupporter! Støtt laget også i vanskelige tider. Det vil alltid komme bedre tider etter dette. Å være Liverpoolsupporter er et langsiktig prosjekt. Vi må omtale laget positivt slik at vi blir flere og større enn ManU-supporterne og de andre rivalene i Norge - det er vår oppgave. Det er ikke min mening å forsøke å kvele enhver kritikk eller debatt rundt klubben. All debatt er i utgangspunktet positivt i og med at det viser engasjement, så fortsett med dette. Vi er alle enige om at inneværende sesong ikke har infridd de forventningene vi har satt oss men tro meg; det vil komme bedre tider. Liverpool har alltid greid å reise seg - det vil garantert skje denne gangen også.
Etter å ha vært i Liverpool et par ganger i den senere tid og sett laget jeg har heiet på siden jeg var liten er jeg blitt helt Liverpool-frelst. Liverpool FC er ikke bare en fotballklubb - det er en helt unik kultur! Som nordmann er du alltid velkommen til byen. Så til de som ikke har vært der; reis og opplev!
PS. En god supporter kan slå opp med kjæresten og skifte partner flere ganger i løpet av livet, men han/hun slutter aldri å være Liverpool-supporter! Walk on!
You'll never walk alone.