Logg inn | Registrer | Hjelp

Med- og motgangssupporter

Siste innlegg to, apr 19 2012 15:52 av Bill Shankly. 88 svar.
Side 1 av 6 (89 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • sø, mai 2 2010 19:28

Med- og motgangssupporter

Har fulgt Liverpool og vært en trofast supporter siden 1970, da tippekampene var det store høydepunktet på lørdagens TV-sendeskjema. I løpet av denne tiden har laget hatt både opp- og nedturer, men hele tiden vært å regne blandt de aller beste lagene i engelsk eliteserie og europeisk fotball. 

Etter årets sesong har vi ikke klart å leve helt opp til forventningene som lagets ledelse og supportere har satt seg. Det har vært mange skriverier om hvem som har skylden for dette og mange enkle løsninger har vært skissert, bl.a. i dette forumet. Jeg tror at problemene har vært sammensatte og kanskje ikke har vært så enkle for Rafa og hans menn å løse ut i fra de rammebetingelsene han har hatt det siste året.

Etter min mening er det ingen tvil om at den anstrengte økonomien i klubben har gitt trenerapparatet dårlige rammebetingelser bl.a.i forhold til innkjøp av forsterkninger som hadde vært nødvendig for å demme opp rundt skadeproblemene til Torres og andre nøkkelspillere på laget. Det er heller ingen tvil om at Rafa er en av de beste trenerne både i europeisk og internasjonal målestokk, han har bare ikke hatt nok økonomisk handlefrihet for å gjøre en god jobb, noe de amerikanske eierne må ta hovedansvaret for. At den økonomiske situasjonen nå er ekstra uavklart i og med at klubben er til salgs, gjør ikke situasjonen noe bedre i forhold til å bygge opp laget foran neste sesong. Dette gjør naturlig nok at både spillere, trenerapparat og supportere er veldig usikre på fremtiden.

Det vi som supportere kan gjøre er først og fremst å fortsette å støtte laget i den vanskelige tiden fremover og fremdeles ha troen på at det laget som vi elsker frem for noe annet som har med fotball å gjøre, vil heve seg og vinne titler i fremtiden. En god Liverpool-supporter er en som støtter laget sitt i både med- og motgang. Derfor må vi alle bidra til å støtte laget gjennom denne vanskelige tiden. Det finnes ingen raske løsninger på den situasjonen som har oppstått. Vi må først få på plass nye eiere som har visjoner og økonomisk vilje til å heve laget slik at vi igjen kan kjempe om trofeer i England og Europa forøvrig.

Kjære medsupportere. Vær en god motgangsupporter! Støtt laget også i vanskelige tider. Det vil alltid komme bedre tider etter dette. Å være Liverpoolsupporter er et langsiktig prosjekt. Vi må omtale laget positivt slik at vi blir flere og større enn ManU-supporterne og de andre rivalene i Norge - det er vår oppgave. Det er ikke min mening å forsøke å kvele enhver kritikk eller debatt rundt klubben. All debatt er i utgangspunktet positivt i og med at det viser engasjement, så fortsett med dette. Vi er alle enige om at inneværende sesong ikke har infridd de forventningene vi har satt oss men tro meg; det vil komme bedre tider. Liverpool har alltid greid å reise seg - det vil garantert skje denne gangen også.

Etter å ha vært i Liverpool et par ganger i den senere tid og sett laget jeg har heiet på siden jeg var liten er jeg blitt helt Liverpool-frelst. Liverpool FC er ikke bare en fotballklubb - det er en helt unik kultur! Som nordmann er du alltid velkommen til byen. Så til de som ikke har vært der; reis og opplev!

PS. En god supporter kan slå opp med kjæresten og skifte partner flere ganger i løpet av livet, men han/hun slutter aldri å være Liverpool-supporter! Walk on!

You'll never walk alone.

• sø, mai 2 2010 21:43 Svar til:

• skojor
    • Topp 500
    • Registrert dato fr, sep 18 2009
    • Innlegg 432

Re: Med- og motgangssupporter

AMEN!

Er så enig med deg...

• sø, mai 2 2010 21:54 Svar til:

• dj_jori
    • Ikke rangert
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Innlegg 58

Her er det vel bare å si amen, ja.

Det er nå laget trenger vår støtte mest, og da må vi bare stå på. Har selv vært noen turer i Liverpool de siste sesongene og har forelsket meg i byen og folkene der. Atmosfæren på Albert og Sandon før kamp, på stadion under kampene, tilbake på Sandon etterpå.....helt fantastisk. At klubben har en historie og en sjel som alle andre lag bare kan drømme om kommer som en bonus.

Her i Norge har jeg opplevd mange samlinger under diverse storkamper, med fantastisk stemning og samhold mellom supporterne, og fantastiske øyeblikk av glede når Liverpool scorer og vinner. Hva skjer når f.eks United spiller en storkamp? En masse bortskjemte drittunger sitter og ser på kampen og gidder så vidt å juble litt hvis laget deres scorer, ser ikke ut som de liker det de ser i det hele tatt.

Nå ser vi frem mot neste sesong med glede og forventning, håper selvsagt på noen nye spillere inn og kanskje ett nytt stadion som begynner å reise seg i Stanley Park. Men uansett hva som skjer vil jeg ALLTID være rød og stolt av det!

YNWA

• sø, mai 2 2010 22:00 Svar til:

Kevin Keegan:

Etter min mening er det ingen tvil om at den anstrengte økonomien i klubben har gitt trenerapparatet dårlige rammebetingelser bl.a.i forhold til innkjøp av forsterkninger som hadde vært nødvendig for å demme opp rundt skadeproblemene til Torres og andre nøkkelspillere på laget. Det er heller ingen tvil om at Rafa er en av de beste trenerne både i europeisk og internasjonal målestokk, han har bare ikke hatt nok økonomisk handlefrihet for å gjøre en god jobb, noe de amerikanske eierne må ta hovedansvaret for.

Man skulle nesten tro at siden Rafa er en så dyktig manager at de enorme summene han har brukt i årene før (kun Chelsea og City har brukt mer) skulle holde til å bygge opp en tropp som var sterk nok til å stå imot skader og finanskrise?

Her er summene Rafa har brukt sesong for sesong siden han overtok. Av de seks sesongene er det de tre sesongene under dagens eierskap har har kjøpt inn spillere for mest penger. Noen av de er selvsagt blitt dekket av spillersalg, men det har til meget stor grad vært salg av spillere han mener ikke det er behov for i Liverpool.

2004; £20,2M

2005; £31,5M

2006; £30,0M

2007; £48,4M

2008; £64,0M

2009; £36,8M

Eierne er ikke bra for klubben og alle er enige om at de må fjerne sine klamme hender fra klubben vår. Men Rafa er langt fra fritatt ansvaret for sin lamme transferpolitikk, der er resultatene skremmende dårlige.

• ma, mai 3 2010 0:00 Svar til:

Det er vanskelig å være utelukkende positiv når du ser problemene, og vet at de ikke er løst på en god nok måte. Jeg tror at det å være supporter i motgang og støtte laget uansett hva, kan forbeholdes dem som bare ser det positive - dem som støtter laget uten et kritisk blikk i det hele tatt. Dette er supportere av en fotballklubb, ikke fotballens ide og tankegang. Det er ikke sikkert at alle som går på kampene på Anfield, har like stor analyseevne og kunnskap om fotballen til å kunne stille spørsmål ved hvordan den ledes. Derfor ser du færre negative supportere på kamp enn på forum rundt om og i media.

Jeg tror det henger sammens med kunnskap. Et eksempel er en kompis av meg. Han elsker Man Utd, men leser lite nyhetener, diskuterer ikke klubben med andre - via nettet eller det sosiale. Han ser alle kampene, og er en grei fotballspiller i praksis. Problemet er at han er mindre utviklet, og er ikke veldig god teoretisk. Han ser ikke problemene, og fokuserer heller på at alt rundt laget er i orden. Han er i stand til å se at laget aldres, og hvilke spillere som er flopper og hvem som er suksess. Men han ser det ikke i sammenheng. Han kan se manglende evner hos enkeltspillere, men ikke hvordan laget hemmes ved at de evnene ikke er tilstede.

Dette forteller meg at å være med- og motgangssupporter, og støtte laget like sterkt i tykt og tynt er en myte. For, dersom man ser tegn og feil er det lettere å være kritisk. Og uten det kritiske blikket, vil man kunne følge laget med kjærlighet uansett forhold og resultater - men da er man supporter av laget, og ikke fotballen. Dette kan være seg eldre damer og menn som drar på banen, ser kamp, drikker en øl og hygger seg over å kunne støtte byens fotball-klubb.

• ma, mai 3 2010 4:17 Svar til:

• toeb
    • Topp 200
    • Registrert dato on, mar 24 2010
    • Innlegg 623

Jeg meldte meg inn i supporterklubben den 24. mars 2010, og har aldri følt et mer riktig tidspunkt å melde meg inn på!
  • ma, mai 3 2010 7:40 Svar til:

• FysioFC
    • Topp 50
    • Registrert dato sø, apr 6 2008
    • København
    • Innlegg 1 934

Tror nok ikke det er noen på forumet som ikke støtter klubben, selv i vanskelige tider.

Men det er ikke til å legge under bordet at klubben er i alvorlige problemer, og slike problemer er mere interessente og diskutere enn hvor nærme vi var gull i fjor.

B&B, jeg forstår ikke hvorfor det er bruttoutgifter ved spillerkjøp du henger deg så mye opp i. Rafa har ikke bygd opp en god stall, nei, men han har også måttet selge en del god spillere for å få bruke disse pengene. Hadde vi brukt nevnte summer, og beholdt de andre hadde nok alt sett anderledes ut. Men sånn fungerer det ikke i økonomisk harde tider.

Ellers, er jeg enig i B&B's mål, nemlig og skifte manager. Dog kanskje ikke for en hver pris, som B&BWink

• ma, mai 3 2010 7:45 Svar til:

Aquaman: Med ditt innlegg klarte du å stemple trådstarter som naiv, kunnskapsløs og hyggepratende - bare fordi han har et annet syn enn deg. Føles det godt å ta imot en ny debattant med positive holdninger på den måten? Jeg synes innlegget til trådstarter er lærerikt fra mange av oss; kloke betraktninger fra en veteransupporter som kjenner både byen og klubbhistorien.
  • ma, mai 3 2010 7:49 Svar til:

Heighway fortsetter å spre "bruttomytene". Vi andre har fått med oss at Liverpool har gått med overskudd på spillermarkedet de siste to sesongene. Trådstarter har rett - manglende penger sist sommer har påvirket denne sesongen og trolig vært utslagsgivende i kampen om fjerdeplassen.
  • ma, mai 3 2010 7:54 Svar til:

• Oeysan
    • Topp 75
    • Bergen
    • Innlegg 1 574
    • Moderator

Carragher:
    Heighway fortsetter å spre "bruttomytene". Vi andre har fått med oss at Liverpool har gått med overskudd på spillermarkedet de siste to sesongene. Trådstarter har rett - manglende penger sist sommer har påvirket denne sesongen og trolig vært utslagsgivende i kampen om fjerdeplassen.
    Trur du taklar feil mann her, Carragher.. :) Elles likar eg tanken bak opningsinnlegget og håper B&B ser litt av verdien i det og ikkje berre fokuserer på Benitez.
  • ma, mai 3 2010 8:03 Svar til:

Carragher:

Heighway ville sikkert påpekt at netto-tallene ikke er noe bedre for Rafas del om han hadde vært her og svart på dine feilrettede angrep. Virkeligheten er de samme om man ser på netto, nemlig at kun to klubber har brukt mer penger enn Liverpool i perioden under Rafa. Nå synes jeg at Carragher og andre brukere skal slutte å innbille seg selv at netto viser en annen virkelighet.

• ma, mai 3 2010 8:09 Svar til:

Oeysan:
    Carragher:
    Trur du taklar feil mann her, Carragher.. :) Elles likar eg tanken bak opningsinnlegget og håper B&B ser litt av verdien i det og ikkje berre fokuserer på Benitez.

Åpningsinnlegget er ikke annet enn nok en forsvarstale for Rafa og en moralsk pekefinger på hvordan en Liverpoolsupporter skal opptre.

Greit nok det, men da må det også være lov å komme med tilsvar.

• ma, mai 3 2010 8:14 Svar til:

Carragher:
    Trådstarter har rett - manglende penger sist sommer har påvirket denne sesongen og trolig vært utslagsgivende i kampen om fjerdeplassen.
    Men i år var altså året da vi IKKE skulle kjempe om no 4. plass en million poeng bak de andre, vi skulle opp å ta gull. Dårlige salg, ræva kjøp, elendige eiere og en manager som har møtt veggen samt at halve laget egentlig er middelmådigheter som svinger enormt i prestasjonene.. Man er ingen medgangssupporter selv om man påpeker dette og er negativ til tingenes tilstand i vår klubb. Jeg hadde støttet liverpool om vi så var helt i bunn, men jeg hadde ikke sittet stille og latt som om alt var helt okay.
  • ma, mai 3 2010 8:32 Svar til:

• Oeysan
    • Topp 75
    • Bergen
    • Innlegg 1 574
    • Moderator

BreadAndButter:

Åpningsinnlegget er ikke annet enn nok en forsvarstale for Rafa og en moralsk pekefinger på hvordan en Liverpoolsupporter skal opptre.

Greit nok det, men da må det også være lov å komme med tilsvar.

Eg tolker det på ein litt annan måte, at du opplever det slik er kanskje symptomatisk for stemninga på forumet. Eg ser på innlegget som ei oppfordring til å engasjere seg i klubben, sjølv i dårlege tider, og ikkje grave seg ned i apati. Det betyr ikkje at ein ikkje kan vere kritisk til det som skjer i klubben, det vil alltid vere ein fornuftig innfallsvinkel å vere kritisk til det ein engasjerer seg i. Ikkje det at eg har noko i mot dei som berre tenker drakt/spelar, ikkje fotball og berre på kampdagar. Det er ingenting gale i å heie for å heie, men dette er ingen supporter, ein supporter er interessert i kva som skjer både på og utanfor bana. Det betyr ikkje at om ein engasjerer seg meir enn andre har rett til å diktere kven som ein god supporter og ikkje. I mine auge eksisterer det ikkje ein kritisk medgangssupporter, for kjenneteiknet hans er at han ikkje engasjerer seg når det går dårleg.
  • ma, mai 3 2010 8:34 Svar til:

Aquaman:

Det er vanskelig å være utelukkende positiv når du ser problemene, og vet at de ikke er løst på en god nok måte. Jeg tror at det å være supporter i motgang og støtte laget uansett hva, kan forbeholdes dem som bare ser det positive - dem som støtter laget uten et kritisk blikk i det hele tatt. Dette er supportere av en fotballklubb, ikke fotballens ide og tankegang. Det er ikke sikkert at alle som går på kampene på Anfield, har like stor analyseevne og kunnskap om fotballen til å kunne stille spørsmål ved hvordan den ledes. Derfor ser du færre negative supportere på kamp enn på forum rundt om og i media.

Jeg tror det henger sammens med kunnskap. Et eksempel er en kompis av meg. Han elsker Man Utd, men leser lite nyhetener, diskuterer ikke klubben med andre - via nettet eller det sosiale. Han ser alle kampene, og er en grei fotballspiller i praksis. Problemet er at han er mindre utviklet, og er ikke veldig god teoretisk. Han ser ikke problemene, og fokuserer heller på at alt rundt laget er i orden. Han er i stand til å se at laget aldres, og hvilke spillere som er flopper og hvem som er suksess. Men han ser det ikke i sammenheng. Han kan se manglende evner hos enkeltspillere, men ikke hvordan laget hemmes ved at de evnene ikke er tilstede.

Dette forteller meg at å være med- og motgangssupporter, og støtte laget like sterkt i tykt og tynt er en myte. For, dersom man ser tegn og feil er det lettere å være kritisk. Og uten det kritiske blikket, vil man kunne følge laget med kjærlighet uansett forhold og resultater - men da er man supporter av laget, og ikke fotballen. Dette kan være seg eldre damer og menn som drar på banen, ser kamp, drikker en øl og hygger seg over å kunne støtte byens fotball-klubb.

Et veldig nedlatende innlegg mot alle dem som støtter klubben i motgang. Dersom du tror at det å slenge ut kommentarer om at manageren må sparkes vitner om store fotballkunnskaper, så skal du få tro det. Problemene i klubben stikker langt dypere enn managerspørsmålet. Dersom det ikke skjer noe på eierfronten i løpet av kort tid, kan det få katastrofale konsekvenser for klubben.

Side 1 av 6 (89 items) 1 2 3 4 5 Neste > ... Siste »