Logg inn | Registrer | Hjelp

Før kampen: Everton-Liverpool

Siste innlegg lø, okt 1 2011 13:10 av Ljoslando. 35 svar.
Side 1 av 3 (36 items) 1 2 3 Neste >
Sorter innlegg: Forrige Neste
  • ma, sep 26 2011 23:56

• Rabben
    • Topp 50
    • Registrert dato on, des 19 2007
    • Oslo
    • Innlegg 1 981

Før kampen: Everton-Liverpool

Everton v Liverpool

Avspark: Lørdag 1. oktober 2011, kl. 13:45
    Turnering: Barclays Premier League, 7. runde
    Bane: Goodison Park (kap. 40 157),  Liverpool
    Dommer: Martin Atkinson
    Kanal: TV 2 PL HD1
    Kommentator: -
    Stream: Samletråd
    Kampodds: 2,80 - 3,25 - 2,45 (Unibet)
    Konkurranse: Laguttak Everton-Liverpool 01.10

Ingen av Liverpool-klubbene har fått den optimale starten supporterne ønsket. Everton kommer fra et tap mot de lyseblå fra serielederbyen, Manchester, mens Liverpool har tre nye poeng fra oppgjøret mot Wolves på Anfield. Men nå legges alle tabeller og annet smågodt til side. Beinharde taklinger i brysthøyde og mange grisefete kollisjoner - noe av det vi har igjen av «ekte» engelsk fotball fra 1900-tallet skal vi igjen få oppleve kommende lørdag. Det er duket for Howard mot Reina. Dean mot Rush. Cahill mot Suárez. Moyes mot Dalglish. Goodison mot Anfield. Blått mot rødt. Everton mot Liverpool. Det er klart for sesongens første Merseyside-derby.

Perfekt tilbakekomst?
    Steven Gerrard har gjort sin entré på Anfield etter lyskeproblemene som har holdt scouseren ute siden Man Utd-kampen i mars. Sammen med innhoppet mot Brighton og to gode treningsuker, ryktes det om på Merseyside at Gerrard tror det er realistiske muligheter for startplass allerede på lørdag. Det er ingen tvil om at denne kampen betyr mye for Gerrard, men Dalglish har tydelig antydet at han ikke vil stresse med å hive innpå «Captain fantastic» for tidlig.

Håpefulle supportere håper at Gerrard-comebacket skal begeistre både spillerne og fansen nok til å ta jobbe inn seks poeng mot Everton og Man Utd i den påfølgende runden. 

Derby-debutanter
    Mange nye signeringer på Melwood ventes å få sin første smak på hvordan det er å spille foran Liverpool-fansen mot Everton. Deriblant er spillere som Luis Suárez, Charlie Adam, José Enrique, Andy Carroll, Jordan Henderson, Stewart Downing og muligens Sebastian Coates.

Merseyside-derby
    Det ble tidlig fastslått at kampene mellom Liverpool og Everton kalles for "the friendly derby". Grunnen var selvfølgelig den at familier ikke skulle splittes på grunn av fotball og møtene mellom de to største klubbene fra Merseyside skulle foregå som underholdning i høyt tempo. Og slik er det på mange måter ennå. Supportere sitter ofte side om side sammen på tribunen. Hatet som oppstår når Liverpool møter Manchester United er for eksempel betydelig større. Det samme gjelder andre derbyer verden over, som ofte har oppstått på grunn av enten politikk, religion, arbeiderklasser eller sjalusi. Men derbyet i Liverpool handler om så mye mer.

Everton, som tidlig i sin historie spilte sine hjemmekamper på gressbanen i Anfield Road - hvor de også vant sitt første ligagull, måtte innfinne seg i å skaffe en ny hjemmebane etter kreasjonen av den nye naboklubben, Liverpool Football Club, i 1892. Turen gikk tvers over en park og Everton slo leir i Goodison Road i Walton, cirka tre kilometer fra sentrum. Den nye banen, Goodison Park, ble åpnet 24. august det samme året.

Det første obligatoriske Merseyside-derbyet, den gang mellom «Everton Athletic» og Liverpool FC, ble et faktum en kjølig høstdag i oktober for 117 år siden. Everton vant 3-0, mens det endte 2-2 på Anfield en drøy måned senere.

Menn som bodde lokalt rundt banene, fikk koner fra «den andre klubben» og barn som ikke alltid fulgte faren sitt lag. Dermed ble det blått og rødt på kryss og tvers av familiene i Liverpool. Til forskjell fra for eksempel politiske derbyer, som Lazio mot Roma - hvor Lazio står på den høyreradikale siden og sistnevnte står på sitt som sosialister, handlet den eneste grunnen til rivalisering i Liverpool om geografi. Det at klubben ligger på andre siden av parken. Heysel-tragedien førte til at Everton og andre engelske klubber ikke fikk delta i europacuper, noe de blå var bitre over. Hillsborough-tragedien førte imidlertid klubben sammen igjen, da mange familiemedlemmer på tvers av klubbene gikk bort på en grusom måte. Klubben sto også godt samlet i 2007, da Everton-gutten på 11 år, Rhys Jones ble skutt og drept på vei hjem fra fotballtrening. Hendelsen viste at rivaliseringen kan legges til side, og vi fikk blant annet høre den velkjente «Everton-sangen», "Z-Cars", som ble spilt på Anfield før You'll Never Walk Alone i Champions League-kampen mot Toulouse.

Det kan også nevnes at på tross av rivaliseringen mellom klubbene - som i stor grad deler byen i to, dagene før og etter et derby, er Everton det laget Liverpool har kjøpt og solgt flest spillere fra av alle klubber i verden.

Målrike oppgjør
    Derbyene er «alltid» spekket med scoringer og etter 215 kamper er det scoret over hele 2,5 mål per kamp. Selv om Dixie Dean, mannen som er statuert utenfor Park End på Goodison, har nettet flest ganger i ligasammenheng, er Ian Rush mannen som har scoret flest ganger i et Merseyside-derby i historien med sine 25. Det første hat-tricket ble imidlertid gjort av Alex Young i Everton-drakt. Young scoret fire ganger tilbake i 1904.

Men det er kanskje for mye å forlange et mer målrikt oppgjør enn da Liverpool vant med sifrene 7-4 i 1932/33-sesongen?

Dersom Reina holder nullen på lørdag, tangerer ham Cyril Sidlow sine seks cleen sheets fra 1946 til 1952. Spanjolen har allikevel et godt stykke opp til Ray Clemence, som har holdt nullen i hele 15 av sine 27 derbyer. Evertons Neville Southall har like mange rene bur, men spilte vanvittige 41 derbyer - flest opptredener i historien. Amerikanske Tim Howard har derfor en lang vei å gå, da han har holdt nullen i fire av tolv Merseyside-derbyer.

Innbyrdes resultater
    Kommende oppgjør blir kalenderårets første på den andre siden av Stanley Park. Forrige gang overvar John W. Henry sin første Liverpool-kamp etter eiersagaen, men fikk kun æren av å se Everton tråkke et merkelig tafatt Liverpool-lag langt i ned i søla på nest sisteplass i Premier League.

Smurfene kom raskest ut fra startblokkene og holdt presset høyt i banen over lengre tid. Allikevel var det i Liverpools beste periode, midtveis i omgangen, at Cahill sendte Everton foran. Paul Konchesky og Lucas så ut som to statister da Séamus Coleman kom dundrende på høyreflanken. Han fikk etter hvert lagt inn til australieren som klinket ballen i høyt i mål. Den andre omgangen ble en stor resignasjon for de røde etter Mikel Artetas dobling av ledelsen, kun fem minutter etter hvilen.

Everton FC - Liverpool FC 2-0 (1-0)
    1-0: Tim Cahill, 34. min
    2-0: Mikel Arteta, 50. min

EFC (4-4-2): Howard; Neville, Jagielka, Distin, Baines; Coleman, Heitinga (Hibbert, 72. min), Arteta (Beckford, 74. min), Osman (Bilyaletdinov, 46. min); Cahill, Yakubu

LFC (4-2-3-1): Reina; Carragher, Škrtel, Kyrgiakos, Konchesky; Lucas (N'Gog, 71. min), Meireles; Maxi (Jovanovic, 84. min), Gerrard, Cole (Babel, 80. min); Torres

King Kennys retur til Anfield ble også hans retur til Merseyside-derbyet i januar tidligere i år. På sitt tredje forsøk i comebacket var forventningen en festkamp og supporterne ønsket Dalglish' første seier etter inntredelsen. 44 795 fremmøtte ble ikke i mindre ekstase da Raul Meireles behersket banket inn 1-0, og sitt første mål i Liverpool-drakta, etter snaue halvtimen spilt. Dominansen var så stor at man var smått skuffet over at hjemmelaget ikke hadde scoret flere før pause.

Et hjørnespark, som etter repriser så ut til å være feil idømt, endret imidlertid mye av kampbildet like etter avspark av andre omgang. Sylvain Distin jobbet seg bort fra Martin Škrtels markering, satte ballen forbi Glen Johnson på streken og utliknet. Marerittåpningen for de røde ble ikke bedre da Martin Kelly ble liggende etter en skummel duell mot Victor Anichebe. Evertons venstreside ble plutselig vidåpen, og Osman fant målsniken Beckford som satte ballen forbi Reina. Everton hadde snudd kampen.

Kvarteret senere ble Maxi felt av keeper Tim Howard og Liverpool fikk straffe «ut av ingenting». Sikkerheten selv, Dirk Kuyt, gjorde som han pleier og satte straffesparket i mål. 2-2. Fire minutter tillegg endret ingenting og derbyet endte med poengdeling.

De fem siste (L2-U1-E2)
    Liverpool-Everton 2-2
    Everton-Liverpool 2-0
    Liverpool-Everton 1-0
    Everton-Liverpool 0-2
    Everton-Liverpool 1-0 (cup, e.e.o.)

På Goodison (L3-U0-E2)
    Everton-Liverpool 2-0
    Everton-Liverpool 0-2
    Everton-Liverpool 1-0 (cup, e.e.o.)
    Everton-Liverpool 0-2
    Everton-Liverpool 1-2

Liverpool-klubbene har møtt hverandre 38 ganger i Premier League siden oppstarten i 1992. Det er rødt overtak med 16 seiere mot Evertons ni. Uavgjort har det endt 13 ganger. Totalt står det 85-64-66 med rødt fortegn på 215 oppgjør. Everton mangler kun ett mål på 250 nettkjenninger, mot Liverpools 295.

Forrige gang Kenny Dalglish ledet Liverpool på Goodison i ligasammenheng vant de røde 3-2 etter to scoringer av Peter Beardsley og én klassisk fra Ian Rush.

Før runde 7

1. Man Utd 16p
    2. Man City 16p
    3. Chelsea 13p
    4. Newcastle 12p
    5. Liverpool 10p
    6. Tottenham 9p
    7. Stoke City 9p
    8. Aston Villa 8p
    9. QPR 8p
    10. Everton 7p
    11. Wolves 7p
    12. Arsenal 7p
    13. Sunderland 5p
    14. Norwich 5p
    15. Wigan 5p
    16. Swansea 5p
    17. Fulham 4p
    18. Blackburn 4p
    19. WBA 4p
    20. Bolton 3p

Lørdag 1. september 2011
    13.45: Everton v Liverpool (TV2PL1)
    16.00: Aston Villa v Wigan (Sumo)
    16.00: Sunderland v West Brom (Sumo)
    16.00: Man Utd v Norwich (TV2PL1)
    16.00: Wolves v Newcastle (TV2PL2)
    16.00: Blackburn v Man City (TV2PL3)

Søndag 2. oktober 2011
    14.30: Bolton v Chelsea (TV2PL1)
    16.00: Fulham v QPR (TV2PL2)
    16.00: Swansea v Stoke (TV2PL3)
    17.00: Tottenham v Arsenal (TV2PL1)

Toppscorer
    9: Wayne Rooney (Man Utd)
    8: Sergio Agüero (Man City)
    6: Edin Džeko (Man City)

Everton FC

Plassering: 10. plass
    Antall ligamål: 6
    Baklengs: 6
    Toppscorer: M. Arteta, A. Vellios, R. Drenthe, P. Jagielka, L. Osman, L. Baines (alle 1)
    Assistkonge: T. Cahill (2)
    Best på børs: L. Baines (7,40)
    Form: T-V-V-U (7-6)

Manager
    David Moyes

Keeper
    1 J. Mucha
    12 M. Hahnemann
    24 T. Howard

Forsvar
    2 T. Hibbert
    3 L. Baines
    5 J. Heitinga
    6 P. Jagielka
    15 S. Distin
    18 P. Neville (kaptein)
    23 S. Coleman
    30 S. Mustafi

Midtbane
    7 D. Bilyaletdinov
    10 R. Drenthe (på lån fra Real Madrid)
    17 T. Cahill
    20 R. Barkley
    21 L. Osman
    25 M. Fellaini
    26 J. Rodwell
    31 A. Forshaw
    38 J. Wallace

Angrep
    8 L. Saha
    11 D. Stracqualursi (på lån fra Atlético Tigre)
    19 M. Gueye
    27 A. Vellios
    28 V. Anichebe
    43 C. McAleny

Overganger i sommer
    Mikel Artetas overgang til Arsenal er det store minuset for Everton denne sommeren. London-laget, som etter mye om og men, solgte Cesc Fábregas til Barcelona, og trengte en erstatter - før vinduet ble lukket. Da ble landsmannen Arteta signert på transfervinduets siste dag.

Inn: E. Dier (Sporting Lisboa, lån ut sesongen), R. Drenthe (Real Madrid, lån ut sesongen), D. Stracqualursi (Atlético Tigres, lån ut sesongen)

Ut: M. Arteta (Arsenal, £10 mill.), Yakubu (Blackburn, ukjent), J. Vaughan (Norwich, £2,5 mill.), H. Akpan (Crawley, gratis), L. Dobie (Middlesbrough, gratis), T. Donegan (Fulham, gratis), K. Agard (Yeovil, gratis), J. Nolan (Stockport, gratis), I. Turner (Preston, gratis), N. Craig (frigitt), G. Kinsella (frigitt), L. McArdle (frigitt)

Oppsummering av 2010/11: Uavgjortspesialister
    Seier i seks av syv oppkjøringskamper ga supportere tro på en sterk og forhåpentligvis stabil sesong. Slik gikk det kort fortalt ikke.

Med kun ett poeng på de tre første seriekampene, ble Evertons dårligste start i ligaen på ett århundre et faktum. Først i runde nummer syv vant The Toffees sin første seriekamp for sesongen, med et sterkt 2-0-resultat mot Birmingham på bortebane. Merseyside-derbyet fulgte opp som neste kamp. Det var grei skuring for David Moyes' menn, som vant 2-0. Formen steg gradvis, men resultatene gikk litt i berg-og-dal-baner.

I januarvinduet ble en av lagets største stjerner, Steven Pienaar, solgt til et Tottenham-lag som kjempet om Champions League, til forskjell fra blånesene.

Everton spilte hele 15 kamper som endte uavgjort den sesongen. Sammen med Wigan og Birmingham var det lagene med nest flest uavgjort i ligaen, bak Fulham med 16.

For første gang siden 2006/07, ble Everton utelatt av Europa-spill på grunn av dårlig tabellplassering. De endte på syvendeplass, plassen bak Liverpool, i et slags vakuum mellom nedrykksstriden og kampen som e-cup.

Skader: V. Anichebe (a)

Laget i forrige kamp (0-2 v Man City): Howard; Hibbert, Jagielka, Distin, Baines; Neville (Drenthe, 73. min); Coleman (Vellios, 81. min), Rodwell, Fellaini, Osman; Cahill (Saha, 66. min)

Liverpool FC

Plassering: 5. plass
    Antall ligamål: 8
    Baklengs: 8
    Toppscorer: L. Suárez (2)
    Assistkonge: D. Kuyt, C. Adam (begge 2)
    Best på børs: J. Enrique (7,17)
    Form: V-T-T-V (5-7)

Keeper
    1 B. Jones
    25 J. Reina
    32 A. Doni

Forsvar
    2 G. Johnson
    3 J. Enriqué
    5 D. Agger
    6 F. Aurélio
    16. S. Coates
    22 D. Wilson
    23 J. Carragher
    34 M. Kelly
    37 M. Škrtel
    38 J. Flanagan
    47 A. Wisdom

Midtbane
    8 S. Gerrard
    11 M. Rodríguez
    14 J. Henderson
    19 S. Downing
    20 J. Spearing
    21 L. Leiva
    26 C. Adam
    31 R. Sterling
    33 J. Shelvey
    35 C. Coady

Angrep
    7 L. Suárez
    9 A. Carroll
    18 D. Kuyt
    39 C. Bellamy

Overganger
    Det har vært store forhåpninger til det andre transfervinduet etter eierskiftet i fjor. Supporterne ville rydde opp i stallen, kjøpe kvalitetsspillere og satse ungt. Det samme ville Dalglish og John W. Henry. Craig Bellamy ble siste kjøp på Deadline Day. Like etter sendte Raul Meireles en transfersøknad til klubben og ble solgt til Chelsea.

Inn: S. Downing (Aston Villa, £20 mill.), J. Henderson (Sunderland, £16+£3,25 mill.), C. Adam (Blackpool, £8,5 mill.), J. Enrique (Newcastle, £6 mill.), A. Doni (Roma, gratis), L. Jones (Plymouth, £100k), R. McLaughlin (St. Mary's, ukjent), S. Coates (Nacional, £7 mill.), C. Bellamy (Man City, gratis)

Ut: P. Konchesky (Leicester, £1,5 mill.), D. Ayala (Norwich, £800k), T. Ince (Blackpool, £100k), G. Bruna (Blackpool, ukjent), M. Jovanovic (Anderlecht, gratis), N. El-Zhar (Levante, gratis), S. Kyrgiakos (Wolfsburg, gratis), E. Insua (Sporting Lisboa, ukjent), S. Darby (Rochdale, lån ut sesongen), P. Gulacsi (Hull, lån ut sesongen), M. Hansen (Bradford, lån 1 mnd.), D. Pacecho (Atlético Madrid, lån ut sesongen), A. Aquilani (AC Milan, lån ut sesongen), J. Banton (frigitt), D. Chamberlain (frigitt), D. Bouzanis (frigitt), D. Cooper (frigitt), S. Highdale (frigitt), S. Irwin (frigitt), N. Saric (frigitt), P. Degen (frigitt), C. Poulsen (Evian, ukjent), J. Cole (Lille, lån ut sesongen), D. N'Gog (Bolton, £4 mill.) R. Meireles (Chelsea, £12 mill.)

Skader: D. Agger (f)
    Usikker: G. Johnson (f)

Laget i forrige kamp (2-1 v Wolves): Reina; Kelly, Carragher, Škrtel, Enrique; Henderson (Kuyt, 71. min), Adam, Lucas, Downing; Carroll, Suárez (Gerrard, 81. min)

Kilder: liverpool.no, lfc.tv, evertonfc.com, soccerbase.com, wikipedia.org, dagbladet.no,

• ti, sep 27 2011 2:15 Svar til:

Re: Før kampen: Everton-Liverpool

Her blir det rødt kort tenker jeg, men ikke på oss. Er bare en ting å gjøre nå og det er å vinne. I kampen etter denne møter vi scum og med tap mot everton er vi langt bak teten. Satser på 2-0 til oss. Carroll begge to :-)
  • ti, sep 27 2011 5:44 Svar til:

• salwan
    • Topp 500
    • Registrert dato on, des 8 2010
    • Innlegg 233

Liverpool vinner 3-2 i en dramatisk kamp.
  • ti, sep 27 2011 9:03 Svar til:

• OlavR
    • Ikke rangert
    • Registrert dato ti, apr 19 2011
    • Innlegg 109

Craig Johnston:
    Her blir det rødt kort tenker jeg, men ikke på oss. Er bare en ting å gjøre nå og det er å vinne. I kampen etter denne møter vi scum og med tap mot everton er vi langt bak teten. Satser på 2-0 til oss. Carroll begge to :-)

Det hadde vært fantastisk om Carroll punkterte denne kampen, det ville gitt han mye selvtillit og virkelig kunne satt fart på karrieren hans. Jeg håper da på tre mål til oss, slik som Salwan skriver, Suarez kan godt få seg et mål slik at han ikke blir surStick out tongue

Jeg gleder meg, YNWA

• ti, sep 27 2011 9:17 Svar til:

Deilig og viktig at Gerrard er tilbake til denne kampen. Han veit hva det handler om!

• ti, sep 27 2011 9:42 Svar til:

Hadde vært hærlig med en stor seier hvor vi dominere Everton, hattrick på Suarez og 2 på Carroll i en overlegen 5-0 seier.
  • ti, sep 27 2011 10:10 Svar til:

• steigen
    • Topp 500
    • Tranby
    • Innlegg 406

Noe sånt da kanskje??

http://www.youtube.com/watch?v=dwyN9__not4

steigen

• ti, sep 27 2011 10:25 Svar til:

• Exteripate
    • Ikke rangert
    • Registrert dato sø, sep 11 2011
    • Toten
    • Innlegg 17

Knall innlegg Rabben, som alltid!

Håper på 3 poeng, en fantastisk kamp og at vi får se Gerrard fra start, i sin gode gamle form!:)

• ti, sep 27 2011 10:40 Svar til:

• olasin
    • Topp 100
    • Fenstad
    • Innlegg 1 263

Jeg håper og tror på godt spill og seier mot Everton. Tendensene har vært der i flere kamper tidligere i sesongen, så før eller senere tror jeg det løsner skikkelig. Når dette nye Liverpool-laget blir samspilt har jeg tro på mange gode resultater!
  • ti, sep 27 2011 10:43 Svar til:

• Liverenga
    • Ikke rangert
    • Registrert dato sø, apr 5 2009
    • tønsberg
    • Innlegg 99

VIktig kamp for oss dette her. Håper på mål av vårt kjære spisspar, "H"andy Carroll og Luis Suarez! Satser på at Gerrard starter kammpen. Spillerene skal bare jobbe beinhardt, blø for drakta og vise hvor stolte de er over å bære den røde drakta fra Liverpool. Da skal dette bli en bra match for vår del, og vi skal klare å ta med oss 3 poeng hjem. C'mon you mighty reds!!!!!!
  • ti, sep 27 2011 12:15 Svar til:

Kan dette være en kamp Carroll og Kuyt vinner for oss? 1-2 tipper jeg resultatet blir. Dette er en kamp vi bare MÅ vinne, med tanke på tabellplassen vår, og kommende kamper.

• on, sep 28 2011 11:02 Svar til:

• Olaa
    • Ikke rangert
    • Registrert dato sø, okt 17 2010
    • Innlegg 129

Viktig, viktig kamp! Håper virkelig KK endrer på startelleveren på lørdag, Kuyt må starte på bekostning av Jordan. Kanskje en Bellamy i stedet for Carroll også, men ettersom Carroll viste bedre takter mot Wolves så tror jeg han starter.   Denne kampen føler jeg gir oss et lite svar på om sesongen blir en berg og dalbane eller ikke. Full pott i denne kampen kan gi oss massiv selvtillit inn mot hjemmekampen vs. Scum. Gjentar meg selv, VIKTIG kamp!

• on, sep 28 2011 11:04 Svar til:

Er veldig usikker på denne kampen. KK må gjøre endringer i komponeringen av midtbanen om vi ikke skal bli overløpt igjen.Everton-dødaren Kuyt MÅ spille og da går Henderson ut. Vet ikke om Stevie er klar for å starte en kamp ennå, men er han det er det Stevie inn og Adam ut.
  • on, sep 28 2011 11:47 Svar til:

Jeg skjønner ikke dem som vil ha Kuyt inn for Henderson, dvs. plassere Kuyt på sentral midtbane. Jeg oppfatter Kuyt som en langt mer offensiv spiller enn hva Henderson er.

Slik har vi spilt i flere kamper (dette er vår line-up mot Arsenal):

Det er derfor, etter alt å dømme, denne formasjonen vi må ta utgangspunkt i når vi diskuterer spilleruttaket. Vi kan naturligvis si at vi "heller vil" spille en annen formasjon, men da forlater vi virkelighetens verden. Liverpool bruker som oftest denne formasjonen (slik Barca og Brasil som regel gjør det).

• Fire forsvarsspillere.
    • Tre sentrale midtbanespillere hvorav ett tydelig anker.
    • En ving.
    • En tilbaketrukket spiss.
    • En midtspiss.

Siden Gerrard trolig starter på benken  mot Everton, tror jeg ganske sikkert at midtbanen blir den vanlige; Lucas bak Adam og Henderson.

Bellamy kan selvsagt spille ving, men det er neppe noen stor grunn til å tro at Downing ikke spiller. Hvorvidt startposisjonen hans er til høyre (som mot Tottenham) eller til venstre (som her, mot Gunners) blir litt hipp som happ.

Dermed handler usikkerheten om hvorvidt Suarez, Kuyt, Carroll eller Bellamy på topp og hvem som inntar hvilke roller. (Maxi er vel blitt en reserve.)

• Dersom Carroll starter, blir han trolig spiss.
    • Dersom Suarez starter, kan han spille både spiss og innta rollen som tilbaketrukken angriper.
    • Det samme kan Bellamy og Kuyt.

Jeg tipper Bellamy starter på benken. Han er en typisk joker vi kan sette inn fra benken, mer enn noen av de andre. Ved å starte på benken gir ham manageren frihet til å sette ham inn i alle de tre offensive rollene, noe som betyr stor fleksibilitet etter hvert.

Jeg opplever Kuyt som en 90+-spiller, altså en spiller som gjennom sin kondisjon kommer mest til sin rett når han spiller hele, lange kamper. Folk med mindre kondis enn Kuyt kan komme innpå og være nyttige, som erstatning for slitne spillere. Kuyt vil kunne spille hele tiden og fremstå som uthvilt også i sluttminuttene.

Dette tyder på Kuyt, sammen med Carroll eller Suarez. Tidlig i sesongene roterte Kenny disse tre strengt, slik at de vekslevis - og i forutsigbar rytme - startet hhv. på banen og på benken. Mot Wolves spilte Carroll/Suarez, mot Brighton spilte Kuyt/Suarez, mot Tottenham spilte Suarez/Carroll, mot Stoke og Bolton spilte Kuyt/Suarez, mot Arsenal spilte Kuyt og Carroll - som på bildet over.

Skal jeg tippe, vil jeg tro vi starter med Kuyt og Carroll (og Downing) mot et fysisk Everton-lag og i den heksegryta et slik lokalderby blir. Så har vi muligheten til å sette innpå Bellamy og Suarez etter at de to andre har gjort Everton-stopperne litt møre.

Om vi kommer til å våge å gi Gerrard med enn noen sluttminutter i dette tacklingshelvetet, tviler jeg på. Evertons midtbanespillere skal ikke sende Stevie G. tilbake på sykestua.

• on, sep 28 2011 12:25 Svar til:

• beari
    • Topp 200
    • Registrert dato sø, sep 21 2008
    • Innlegg 703

Carragher:

Jeg skjønner ikke dem som vil ha Kuyt inn for Henderson, dvs. plassere Kuyt på sentral midtbane. Jeg oppfatter Kuyt som en langt mer offensiv spiller enn hva Henderson er.

Slik har vi spilt i flere kamper (dette er vår line-up mot Arsenal):

Det er derfor, etter alt å dømme, denne formasjonen vi må ta utgangspunkt i når vi diskuterer spilleruttaket. Vi kan naturligvis si at vi "heller vil" spille en annen formasjon, men da forlater vi virkelighetens verden. Liverpool bruker som oftest denne formasjonen (slik Barca og Brasil som regel gjør det).

• Fire forsvarsspillere.
    • Tre sentrale midtbanespillere hvorav ett tydelig anker.
    • En ving.
    • En tilbaketrukket spiss.
    • En midtspiss.

Siden Gerrard trolig starter på benken  mot Everton, tror jeg ganske sikkert at midtbanen blir den vanlige; Lucas bak Adam og Henderson.

Bellamy kan selvsagt spille ving, men det er neppe noen stor grunn til å tro at Downing ikke spiller. Hvorvidt startposisjonen hans er til høyre (som mot Tottenham) eller til venstre (som her, mot Gunners) blir litt hipp som happ.

Dermed handler usikkerheten om hvorvidt Suarez, Kuyt, Carroll eller Bellamy på topp og hvem som inntar hvilke roller. (Maxi er vel blitt en reserve.)

• Dersom Carroll starter, blir han trolig spiss.
    • Dersom Suarez starter, kan han spille både spiss og innta rollen som tilbaketrukken angriper.
    • Det samme kan Bellamy og Kuyt.

Jeg tipper Bellamy starter på benken. Han er en typisk joker vi kan sette inn fra benken, mer enn noen av de andre. Ved å starte på benken gir ham manageren frihet til å sette ham inn i alle de tre offensive rollene, noe som betyr stor fleksibilitet etter hvert.

Jeg opplever Kuyt som en 90+-spiller, altså en spiller som gjennom sin kondisjon kommer mest til sin rett når han spiller hele, lange kamper. Folk med mindre kondis enn Kuyt kan komme innpå og være nyttige, som erstatning for slitne spillere. Kuyt vil kunne spille hele tiden og fremstå som uthvilt også i sluttminuttene.

Dette tyder på Kuyt, sammen med Carroll eller Suarez. Tidlig i sesongene roterte Kenny disse tre strengt, slik at de vekslevis - og i forutsigbar rytme - startet hhv. på banen og på benken. Mot Wolves spilte Carroll/Suarez, mot Brighton spilte Kuyt/Suarez, mot Tottenham spilte Suarez/Carroll, mot Stoke og Bolton spilte Kuyt/Suarez, mot Arsenal spilte Kuyt og Carroll - som på bildet over.

Skal jeg tippe, vil jeg tro vi starter med Kuyt og Carroll (og Downing) mot et fysisk Everton-lag og i den heksegryta et slik lokalderby blir. Så har vi muligheten til å sette innpå Bellamy og Suarez etter at de to andre har gjort Everton-stopperne litt møre.

Om vi kommer til å våge å gi Gerrard med enn noen sluttminutter i dette tacklingshelvetet, tviler jeg på. Evertons midtbanespillere skal ikke sende Stevie G. tilbake på sykestua.

Dei som ønsker Kuyt inn for Henderson ser for seg at Kuyt spelar høgre kant, og at midtbana dermed blir Lucas/Adam sentralt. Blir det tilfelle, kan det fort bli ei tynn midtbane. Kanskje vi heller burde vurdere Kuyt meir offensivt som hengende spiss, slik at han også kan vere med på jobben sentralt. Så får vi leve med Henderson på svak høgrekant eit par kamper til, til Gerrard er klar.

Eg håper vi starter med Suarez eller Bellamy, slik at vi har bakromsalternativ. Eg ser for meg ei kamputvikling der vi blir presset litt tilbake, og då er det fint med ein spiss som kan ta lange løpeturer. Å slå opp på Carroll sentralt har vore begrensa suksess så langt.

Skeptisk til kampen, eg tar imot ein u før kampstart. Satser på eit lag omtrent slik:

Reina

Kelly, Carra, Skrtl, Enrique

Henderson, Lucas, Adam, Downing

Kuyt, Suarez

Side 1 av 3 (36 items) 1 2 3 Neste >